Apoteket fördubblade antalet fossilfria e-handelsleveranser

Almedalen. E-handeln ställer i snabbt takt om till fossilfria leveranser. Ett 20-tal företag har anslutit sig till Svensk Handels branschöverenskommelse. ”Det är ett kvitto på hur mycket som kan göras på helt frivillig väg”, säger Josephine Darlington på Aster.
Nyhet 2025-06-25
Dela den här sidan

På ett seminarium i Almedalen diskuterades om självreglering eller lagstiftning är vägen framåt för att handeln ska skapa en grönare framtid. Nästan hälften av Sveriges BNP är konsumtion och handelns roll är central. Svensk Handel räds däremot inte ambitiös lagstiftning.

– Vi välkomnar tuff lagstiftning på hållbarhetsområdet så länge den är förutsägbar och sker på EU-nivå. Det måste vara lika spelregler för alla företag. säger Martin Kits, chef för Näringspolitik och Opinionsbildning, Svensk Handel.

Förslaget om miljözon i Stockholms innerstad tycker han däremot hör hemma i papperskorgen.

– Det är ett exempel på typiskt dålig klimatpolitik. Att med ett års framförhållning införa världens tuffaste miljözon i några kvarter i Stockholm är helt fel väg att gå, menar Martin Kits.   

Facket har svängt

Frågan om utsläppen från e-handelsleveranserna har varit en flitigt debatterad fråga. Tidigare krävde Handelsanställdas förbund krav på att handlarna skulle ta betalt för leveranserna men fackförbundet har svängt i frågan.

– Vi tycker att branschen har tagit ansvar och kan agera på egen hand utan krav om lagstiftning, säger Annelie Karlsson, 2:e vice ordförande på Handelsanställdas förbund.

Svensk Handels branschöverenskommelse för fossilfria leveranser har varit ett viktigt verktyg i omställningen. Utgångspunkten är att den fossilfria leveransen blir norm och förstaval i checkouten när kunden väljer leverans.

Branschöverenskommelsen bidrar till att skala upp fossilfria leveranser

Apoteket, som är ett av de anslutna företagen i Branschöverenskommelsen, ökade andelen fossilfria leveranser från 40 till 80 procent på bara ett år. Skönhetsbolaget Lyko har gått steget längre och erbjuder nu enbart fossilfria leveransalternativ i sin checkout.

- Vi såg att vi kunde nå 99 procent av befolkningen med fossilfria leveranser. Gensvaret från konsumenterna har varit väldigt positivt, säger Tom Thörnblom, kommunikationschef på Lyko.

Branschöverenskommelsen har varit ett varit lyckosamt samarbete mellan e-handlarna och transportörerna. Även ASTER, en innovationssatsning från Vinnova för hållbar e-handel, har varit en viktig spelare i satsningen.

– Branschöverenskommelsen är ett kvitto på hur mycket e-handeln kan göra på hållbarhetsområdet helt på frivillig väg, säger Josephine Darlington, Head of ASTER.

Under Almedalsveckan öppnar Svensk Handel dörrarna till mötesplatsen Handelslandet där flera medlemsföretag, bland annat H&M, Ikea och Lidl arrangerar egna seminarier.

Är du intresserad av att gå med i Branschöverenskommelsen?

Kontakta Arne B. Andersson, så berättar han mer.

Arne B Andersson
Senior e-handelsrådgivare