Årets butikssäljare delar priset med sina kunder

Harriet Kyolaba Johansson är Sveriges främsta butikssäljare. Svensk Handel fick en pratstund med henne, en månad efter utmärkelsen på Retail Awards.
Nyhet 2024-11-06
Dela den här sidan

Vid kassadisken står priset tillsammans med juryns motivering som Harriet varje dag delar med alla sina kunder i butiken, BLANK The Hub i Helsingborg.

Vad tror du ledde fram till att just du vann?

-  Ärligt talat så är frågan svår för att jag är alltid mig själv och försöker att alltid sprida glädje i min butik i hopp om att det smittar av sig och får folk att trivas.

Vad definierar en riktigt bra butikssäljare, tycker du?

-  Jag personligen tror att det handlar om att nästan glömma bort att man ska sälja något och istället vara en värdinna, fokusera på kunden, se och bemöta varje kund som en individ och framförallt visa intresse utan att vara påträngande. Det gäller att hitta en balans där kunden kan känna att du finns där om de behöver dig.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

-  Förutom att jag älskar min butik och vårt koncept så är det alla möten där jag får del av många fina historier, allt från glädje till sorg, där kunderna verka känna sig så trygga i vår miljö att de delar. Att få en kund att prova något utanför deras comfort zone och att de kommer tillbaka och tackar för att de kanske efter ett tag plötsligt börjat våga lite mer tack vare mig är några av höjdpunkterna.

Lotta Eriksson, vd för Custitude, satt i juryn som utsåg Harriet till Årets butikssäljare:

Berätta om juryns arbete för att vaska fram Årets butikssäljare 2024?

- Vi letar efter säljare som har fullt fokus på kunden och kundens behov. Som på riktigt är genuint intresserade av att hjälpa sina kunder. En säljare som bidrar till sitt team i butiken. Och självklart som skapar resultat.

Vilka egenskaper och förmågor definierar en bra butikssäljare, tycker du?

- För mig blir det bara tydligare och tydligare att det handlar om HUR:et. Det räcker inte med ATT/VAD man gör utan det handlar om HUR vi gör. Det är stor skillnad på att springa förbi och säga hej till någon eller att verkligen stanna upp och välkomna en kund som kanske då säger "tack"!

Vi som säljare behöver förstå vem vi har framför oss och visa att vi är genuint intresserade att hjälpa den här personen. En säljare som alltid sätter kunden först oavsett vad. 

Vad var mest utmanande i år med att välja årets butikssäljare?

- För det första, det var extremt många nomineringar. Personer med fantastiska referenser och framgångar. Det mest utmanande var nog att försöka hitta personligheter som på olika sätt sticker ut på ett sätt där kunderna märker det.


Så blir du en bra butikssäljare enligt Harriet och Lotta:

harriet-lottae.png

Harriets topp 3:  

  • Tyck om ditt jobb och må bra.
  • Ha ett genuint intresse för människor och behandla alla lika oavsett om de handlar eller inte.
  • Ge kunden en anledning att minnas besöket hos dig. Det kan vara ett ” hej” när de kommer eller önska en bra dag när de går.


Lottas topp 3:

  • Träna! Vill man bli bäst, måste man träna - varje dag. Ta reda på vad du behöver träna på och ta hjälp av en coach.
  • Fråga! Fråga dina kunder och besökare vad de tycker att ni kan bli ännu bättre på. Utmanande, men roligt och lärorikt.
  • Inspireras av andra! När fick du ett fantastiskt bemötande senast - som du verkligen kommer ihåg? Finns det delar du kan ta efter?