“Att vända motvind till medvind” – XXL:s vd Freddy Sobins 3 framgångstips

Konkurrenstryck, vikande konsumtion och en föränderlig marknad. Sportkedjan XXL har inte haft en spikrak resa – men tack vare ett modigt ledarskap, datadriven innovation och ett tydligt kundfokus är bolaget nu tillbaka i tillväxt. I podden D-Congress Talks delar vd Freddy Sobin med sig av insikterna som varje handelsföretagare borde ta del av.
Nyhet 2025-04-10
Dela den här sidan

När Freddy Sobin klev in som vd för XXL var läget långt ifrån enkelt. Bolaget kämpade med svag lönsamhet och utmaningar i både butiks- och e-handelsverksamheten. Men istället för att ducka för problemen, valde Freddy att möta dem – med full kraft.

– Det första vi gjorde var att ställa frågan: Vad är vi riktigt bra på? Vad är vår roll på marknaden? När vi kunde svara på det, blev det också tydligt vad vi skulle sluta göra, berättar han i intervjun.

Genom att renodla erbjudandet, skruva på sortimentet och ta ett fast grepp om kostnaderna, lyckades teamet skapa er struktur. Samtidigt påbörjades ett förändringsarbete på djupet – där data, teknologi och kultur blev centrala verktyg.

- Du måste våga ta beslut innan all information finns. Det är bättre att gå i rätt riktning och justera under resan, än att stå still.

För Freddy handlar framgång i handeln inte bara om rätt affärsmodell – utan om rätt människor och att bygga en kultur där man vågar. XXL:s omställning har krävt tuffa beslut, men också ett långsiktigt tänk där kunden alltid är i fokus.

– Det är när det blåser som ledarskapet prövas. Då gäller det att ha riktning, att vara transparent och att ge teamet förtroende.

För handelsföretagare som vill växa i en föränderlig tid delar Freddy med sig av tre råd.

Freddys bästa råd till ökad framgång:

  1. Känn din kund bättre än konkurrenten.
  2. Våga prioritera – allt kan inte vara viktigast.
  3. Led med mod och tydlighet.