
Inom Axel Johnsonkoncernen har digital transformation och AI länge legat högt på dagordningen. För närvarande pågår drygt 50 projekt med Generativ AI. – Sedan 2017 har vi produktionssatt hundratals AI-modeller i vår koncern, allt ifrån rekommendationsmotorer som erbjuder kunder en mer personlig upplevelse vid onlineköp, till bemanningsplanering och minskat matsvinn, säger Ludvig Strand, Emerging tech och AI-analytiker hos Axel Johnson.
Ett av dotterbolagen inom Axel Johnsonkoncernen, Dustin, som säljer IT-produkter till företag och offentlig sektor, använder bland annat AI-teknologi vid anbudsförfrågningar. Med hjälp av generativa AI-modeller kan Dustin snabbt och noggrant analysera olika avtalsklausuler och krav från sina leverantörer.
Ett ytterligare område där AI används hos Dustin är inom textbearbetning och översättning. Generativ AI hjälper Dustin att omvandla de tekniska produktspecifikationer som kommer från leverantörerna till att bli engagerande och informativa beskrivningar på flera språk ut till kunderna. – Då Dustin har tiotusentals produkter har AI-verktyget varit till stor nytta och dragit ner på översättningskostnaderna, säger Ludvig Strand.
– Det finns många exempel över hur AI används inom koncernen. Det är svårt att se något led i våra verksamheter – från analys till inköp, lager, logistik, e-handel, butik och kundtjänst, där inte nya tjänster kopplade till generativ AI kan underlätta vardagen redan här och nu. Från att AI var något för specialiserade analytiker så finns det nu i var mans hand. Det är en ny våg av digital transformation, avslutar Ludvig Strand.