
Axfood har länge arbetat med att bygga och integrera AI för att förbättra interna processer och stärka kundrelationer. Axfoods AI-användande har gått från att vara grundläggande modellutforskande till att användas mer storskaligt i fler processer. AI:s potential används för att fatta datadrivna beslut i allt större skala.
Ett konkret exempel är specialbyggda AI-modeller som har gjort att prognoserna har blivit mer träffsäkra och tillförlitliga.
AI-modellerna tar, med hjälp av historiska försäljningsdata, uppgifter om butikens läge och bästa leveranstiderna, också fram kampanjförslag.
– Modellerna analyserar mönster och förutspår de optimala produkterna för kampanjer. Butikschefernas feedback om kampanjresultat bidrar till att ytterligare förfina AI-modellernas förutsägelser och rekommendationer, säger Björn.
Axfood är en av de ledande aktörerna inom dagligvaruhandeln i Sverige. I Axfood-familjen ingår bland annat Hemköp, Willys, Tempo, Middagsfrid och logistik- och inköpsbolaget Dagab. Axfood har cirka 13 000 årsanställda.
Ladda ner och ta del av rapporten Läget i handeln:
Logga in
Logga in eller skapa konto för att ladda ner materialet.
Läget i handeln 2024