Butikskoncept – inspiration kring relationsskapandet med kunden

Andra aspekter som visat sig vara viktiga är den inredning och atmosfär som butiken bjuder på. Dessa bör också spegla varumärket och få kunden att vilja spendera tid i butiken. Blickar man framåt kan det konstateras att den fysiska butiken i sig fortsatt kommer vara viktig, men ett än större fokus kommer att vara på upplevelsen.
Inspireras av hur tre företag jobbar med sina butiker som upplevelser för att stärka relationerna till sina kunder.
Rituals
Rituals bjuder kunderna på personliga upplevelser i butiken och lägger stor vikt vid det personliga mötet i sina fysiska butiker. Besökarna får känna och dofta på produkterna, samtidigt som de erbjuds demonstrationer av hur produkterna bäst bör användas. Man har utbildat personalen i att ge personlig rådgivning och bjuder in till medlemsevent för att värna om kundrelationerna. Sammantaget ger detta kunderna fina mervärden när de besöker någon av Rituals butiker.
Dashl
Genom ett samarbete med Dashl, en skönhetsaktör för lash lift, ögonbryn och naglar, har H&M numera möjlighet att erbjuda kunderna mervärde i form av behandlingar från Dashls sortiment samtidigt som man utforskar H&Ms utbud. Detta samarbete är ett exempel på hur man kan ta butiksupplevelsen till nästa nivå samtidigt som man ökar flödet in till butikerna.
MONKI
MONKIs nya koncept- och flaggskeppsbutik på Drottninggatan erbjuder kunderna en hemmamiljö med gott om plats för att umgås med sina vänner. Inredningen är välkomnande, färgsprakande och modern, vilket gör det till ett perfekt ställe för en selfie med en vän. Butiken är helt enkelt mer än bara en butik, det är också en plats för att spendera tid med varandra och inspireras tillsammans.
Sammanfattat kommer den fysiska butiken fortsätta att spela en viktig roll för handeln. Men för att behålla den redan befintliga kundbasen, samtidigt som man attraherar nya, krävs ett större fokus på helheten. Kunderna förväntar sig en god service, och en kundupplevelse utöver det vanliga.
Se Jack Stratten från D-Congress 2023 när han pratar om den fysiska butikens roll i en digital framtid (på engelska). Starta filmen →