D-logistik: Returer - nyckeln till en hållbar omställning
D-logistik i Göteborg är Svensk Handels årligt återkommande event för några av de främsta inom e-handel och logistik. En av programpunkterna handlade om returhanteringsprocessen och hur den kan driva både effektivitet, ökad kundnöjdhet och lönsamhet i en hållbar omställning.

En väl genomtänkt returhanteringsprocess kan få positiva effekter på vägen mot en hållbar omställning samtidigt som det ger många möjligheter vad gäller effektivisering, ökad kundnöjdhet och lönsamhet. Det konstaterar Klas Hjort och Daniel Hellström, forskare vid Lunds universitet under sin programpunkt på ”Hållbar transformering av returhanteringsprocessen”.
Välfungerande och digitaliserade returflöden genererar nya insikter om kunden bakom returen och orsakerna till returen, vilket är information som kan bidra positivt på många sätt i olika delar av företaget. En kärnfråga för företagen i en hållbar omställning är hur en returnerad produkt kan komma till användning för någon annan.
Checklista för returhanteringsprocessen:
- Formulera en övergripande returstrategi – mål och KPI:er
- Klargör ansvar och ägandeskap
- Digitalisera returprocessen
- Slut cirkeln för produkter
- Ge kunderna incitament att göra rätt
- En väl genomtänkt digital process ger nya möjligheter som till exempel byten, nyköp, lojalitet samt effektiviseringar, lönsamhet och hållbarhet.