Det blir en tråkig jul om inte tomten tar sig fram

Vad vore en stadskärna utan handel, speciellt så här i juletid? Utan glittrande ljus, julskyltning och marknadsplatser? Det är en fråga värd att ställa. Från politiskt håll kommer nämligen slag på slag mot handeln i våra städer.
Nyhet I går
Dela den här sidan

Sämre kollektivtrafik, bilfria gator, färre och dyrare parkeringsplatser, byråkratiskt krångel, drakoniska miljözoner och krav som är omöjliga att nå. Sämre tillgänglighet och färre kunder med andra ord, i ett redan tufft ekonomiskt läge. Resultatet är butikslokaler som ekar tomma och företagare som tvingas flytta, eller till och med lägga ner sin verksamhet. Samtidigt så frågar sig politiken hur centrumdöden ska hindras. Men det är just de politiska manifesten för en hållbar stad som riskerar att slå ut stadens hjärta och puls. Handeln.

Handeln ställer om

Sveriges handelsföretag vill ställa om - och gör det i en hisnande fart. Transporter är ett tydligt exempel. Trafikanalys beräknar att elbilar kommer att utgöra 44 procent av nyregistreringarna 2027, och laddhybrider kommer att stå för 25–26 procent. Andelen eldrivna lätta lastbilar, den fordonstyp som ofta används för leverans i stadskärnor, bedöms öka markant fram till 2027. Resan är med andra ord inledd och håller god fart framåt.

Rimlig målsättning behövs

Svenska handelsföretag är mycket ambitiösa i arbetet med att bli mer hållbara. Vi delar målet, men vägen dit måste vara farbar. Det innebär att ställa rimliga krav som är möjliga att uppnå. Annars blir allt ett luftslott utan relevans. Att börja köra transporter helt på el är en sådan del. Vi delar ambitionen - målet är att köra på el. Dock går det inte att ställa om över en natt. Flera fordonstillverkare har backat om sina prognoser.

Bland annat har Volvo Cars backat från sitt mål om att endast sälja elbilar från 2030. I stället har man som nytt mål att mellan 90–100 procent av den globala försäljningen ska vara elektrifierade fordon, alltså helt eldrivna eller laddhybrider. Här måste politiken hörsamma verkligheten. Det är exempelvis helt orimligt att förbjuda allt utom ren eldrift och därmed exkludera hybrider, som är fallet med miljözon klass tre, när fordonen inte produceras.

Morot snarare än piska

I stället för orimliga krav behöver politiken ge tillräckliga och långsiktiga incitament i syfte att accelerera omställningen. Positivt är att regeringen infört Klimatpremien. Ett investeringsstöd för lätta lastbilar som går på el och ett förlängt och förstärkt stöd för tunga ellastbilar samt laddinfrastruktur. Detta arbete behöver fortsätta och intensifieras. Levande städer kräver fungerande transporter. Det blir en tråkig jul om inte tomten tar sig fram.

Svensk Handel vill se

  • Levande, lättillgängliga, stadskärnor med välfyllda butikshyllor
  • Rimliga krav på omställning som är möjliga att uppnå
  • Fler morötter snarare än piskor för hållbara transporter
Linda Wedin
Näringspolitisk expert
En kvinna i grå skjorta och slips.