Dubbelbeskattning av second hand bromsar företagens gröna omställning

Second hand-marknaden växer snabbt. Tre av fyra konsumenter har handlat second hand det senaste året, och företag som IKEA och Elgiganten satsar stort på att ställa om till en mer cirkulär affär. Ett hinder i utvecklingen är dubbelbeskattningen av second hand. Frågan diskuterades under ett av Svensk Handels seminarier i Almedalen.
Nyhet 2024-06-27
Dela den här sidan

IKEA's största utmaning

IKEA beskriver omställningen från en linjär till en cirkulär affärsmodell till den största utmaningen i deras 80-åriga historia.  

- Vi är övertygade om att vi kan lyckas. En viktig del är att produkterna ska få längre livslängd och därför erbjuder vi gratis reservdelar till våra produkter, säger Frida Lundgren, samhällspolitisk chef på Ikea.   

Äldre konsumenter mer positiva till second hand 

Svensk Handels Hållbarhetsundersökning visar på ett ökat intresse att handla second hand. Även om de yngre handlar mest visar undersökningen på en tydlig beteendeförändring även hos de äldre som också i ökad utsträckning handlar second hand.  

- Den största drivkraften att handla second hand är priset, men där finns även ett ökat hållbarhetsfokus, säger Magnus Nikkarinen. 

Elgiganten efterfrågar fler begagnade mobiler

Även Elgiganten gör en rad satsningar för att förlänga produkternas livslängd. Ett exempel är försäljningen av begagnade mobiltelefoner där kundernas efterfrågan är högre än tillgången.  

- Vi behöver helt enkelt få fler konsumenter att lämna in sina telefoner. Den stora utmaningen är att få ihop lönsamheten i affären, säger Tony Ottebjer-Winkler, hållbarhetschef på Elgiganten.  

Svensk Handels Pre Loved-indikator visar att försäljningen av second hand omsatte 1,5 miljarder kronor i maj.  

Läs mer om vårt hållbarhetsarbete här