Nu granskas inlägg i sociala medier – tänk på det här

Marknadsför sig ditt företag på andras plattformar i bloggar och sociala medier, det vill säga så kallad Influencer marketing? Då måste du ha koll på vad som gäller enligt marknadsföringslagen. Både ditt företag och influencern kan drabbas om reglerna inte följs. Svensk Handel reder ut begreppen och vägleder dig.
Nyhet 2023-10-19
Dela den här sidan

Under oktober och november kommer Europeiska kommissionen och de nationella myndigheterna i nätverket för konsumentskyddssamarbete att granska inlägg på nätet för att identifiera inlägg som kan vara vilseledande för konsumenterna.

Översyn av sociala medier kan leda till ny lagstiftning för digitala marknader

Influencer marketing har blivit en pelare i den digitala ekonomin och förväntas nå ett globalt värde på nära 20 miljarder euro under 2023. Influencers som regelbundet deltar i kommersiell verksamhet för att annonsera produkter eller tjänster, betraktas som näringsidkare enligt EU:s konsumentlagstiftning, och är skyldiga att offentliggöra annonser på ett transparent sätt.

Under oktober och november kommer Europeiska kommissionen och de nationella myndigheterna i nätverket att granska inlägg på nätet för att identifiera vittnesmål och rekommendationer som kan vilseleda konsumenterna. Resultatet av denna översyn av sociala medier kommer att bidra till att bedöma om ny lagstiftning är nödvändig för att göra digitala marknader lika säkra som offline-marknader.

Här nedan kan du läsa mer information på EU-kommissionens webbplats (eng). EU-kommissionen har bland annat lanserat en Legal Hub där influencers och innehållsskapare hitta information om EU:s lagstiftning på området för god affärssed, som gör det enklare att följa reglerna.