Europeiska konsumentskyddsmyndigheter utreder Shein

Utredningen granskar att marknadsföringsåtgärder inte är vilseledande eller att viss information som ska lämnas till konsument i samband med köpet online inte utelämnas. Utöver detta granskas bland annat även hur prisinformation redovisas och hur de allmänna villkoren ser ut.
Svensk Handel har länge påtalat att det är av största vikt att myndigheterna bedriver tillsyn mot onlineplattformar som är etablerade i tredjeland eftersom dessa också omfattas av de konsumenträttsliga regelverken.
– De pågående utredningarna av Temu och Shein är ett välkommet steg mot en mer rättvis och säker digital marknad, det visar att EU tar frågan på allvar. Men för att skapa en långsiktigt rättvis marknad måste tillsynsmekanismerna utvecklas i takt med e-handels snabba förändringstempo. Utan adekvat och effektiv tillsyn riskerar det att påverka konkurrensen negativt, säger Anna Svärd, näringspolitisk expert, Svensk Handel.
För att säkerställa efterlevnad för samtliga aktörer som säljer på den europeiska marknaden, anser Svensk Handel att tillsynen bör stärkas genom att kommissionen ges tydligare befogenheter att agera direkt och självständigt vid särskilt omfattande överträdelser på den europeiska marknaden. Liknande bestämmelser finns i dag i andra regelverk och bedöms leda till mer lika konkurrensvillkor på det konsumenträttsliga området.