EU:s konsumentskyddsmyndigheter pressar Shein – flera överträdelser identifierade

Konsumentverket, tillsammans med andra konsumentskyddsmyndigheter inom EU och EES, har riktat skarp kritik mot e-handelsplattformen Shein. Plattformen uppmanas nu att säkerställa att den följer EU:s konsumentskyddsregler.
Nyhet 2025-06-03
Dela den här sidan

Konsumentskyddsmyndigheter uppmanar SHEIN att följa regelverket

Konsumentverket har tillsammans med övriga konsumentskyddsmyndigheter inom EU/EEA granskat SHEIN för att säkerställa att plattformen respekterar EU:s konsumentskyddsregelverk.

Granskningen visar på flera allvarliga överträdelser. Bland annat lyfter myndigheterna:

  • Vilseledande prissänkningar då Shein anger rabatter som inte är baserade på det lägsta priset under de senaste 30 dagarna. 
  • Metoder som pressar konsumenter till köp genom till exempel felaktiga påståenden om att en vara endast finns tillgänglig under viss tid. 
  • Vilseledande information om konsumenters rättigheter 
  • Vilseledande produktmärkningar som antyder att produkten har särskilda utmärkande egenskaper när detta i själva verket är krav enligt lag. 
  • Vilseledande miljöpåståenden. 
  • Dolda kontaktuppgifter till Shein som försvårar konsumenters möjlighet att komma i kontakt med plattformen.  

Myndigheterna har gett Shein en månad att inkomma med svar och konkreta åtgärdsförslag. Om plattformen inte uppfyller kraven kan rättsliga åtgärder bli aktuella.

Insatsen är en del av ett bredare samarbete inom EU för att stärka konsumentskyddet på digitala marknader. En liknande process pågår sedan tidigare mot plattformen Temu.

Läs Konsumentverkets pressmeddelande
Läs EU-kommissionens pressmeddelande

Svensk Handel bevakar också frågan löpande, och håller dig som medlem uppdaterad på vår hemsida.

Kontaktperson
Anna Svärd
Näringspolitisk expert