
Avskaffandet av plastpåseskatten väcker frågor hos handelsföretagen, varför Svensk Handel nedan ger svar på frågor kopplat till att skatten försvinner.
1. Vad är det som händer med plastpåseskatten från 1 november 2024 och varför?
Lagen om obligatorisk skatt på plastbärkassar upphör den 1 november. Det gäller även kravet på att ta ut en skatt på mycket tunna plastbärkassar som oftast används till frukt och grönt. Anledningen är att regeringen inte bedömer att skatten fyller något syfte längre. Konsumenterna har genomfört en beteendeförändring i användandet av kassar och den anses vara krånglig och konkurrenssnedvridande. För övrigt har regeringen konstaterat att Sverige redan ligger långt under EU:s krav på att använda max 40 kassar per person och år till senast 1 december 2025. I Sverige konsumerades 17 kassar per person under 2023.
2. Vad innebär det för handelsföretagen?
Det innebär att den handlare som sätter en kasse på den svenska marknaden efter det datumet inte behöver betala in skatten på 3 SEK per kasse längre. För mycket tunna plastbärkassar försvinner den skatt som varit på 30 öre per kasse. Det innebär också att systemet med registrerade lagerhållare försvinner och de lager av plastbärkassar som finns är inte skattepliktiga efter den 1 november.
3. Innebär detta att man måste sänka priserna på plastpåsar?
Det finns inga krav på vad priset på en plastbärkasse ska vara. Detta är upp till handelsföretagen att bestämma priset, oberoende om det finns en skatt eller inte. Det mesta tyder på att vissa handelsföretag kommer att sänka priset på platsbärkassar när skatten försvinner, medan andra har den kvar, men använder överskottet från försäljningen till olika typer av hållbarhets- och miljöinitiativ.
4. Svensk Handels råd till handelsföretagen?
Även om den nationella skatten på plastbärkassar försvinner i Sverige, finns den EU-lagstiftningen som trädde i kraft 2017 om informations- och rapporteringskrav kvar. Svensk Handel uppmanar handelsföretagen att göra förnyade ansträngningar med informationsinsatser för att säkerställa att konsumtionen inte ökar drastiskt. Det kan exempelvis ske genom att sätta upp skyltar om vikten av att hushålla med bärkassar och att erbjuda flergångsalternativ i butik.
Mer information om informationsansvaret och hur man som handelsföretag kan agera finns här: