
Enligt hyresavtalets villkor omfattar gemensamhetskostnaderna ett brett spektrum av utgifter. Samtidigt saknar hyresgästerna i regel insyn och möjlighet att granska om kostnaderna är skäliga och korrekta.
Denna brist på transparens innebär att du som handlare årligen åläggs att betala betydande belopp utan möjlighet till kontroll, vilket försvårar budgetering och ekonomisk uppföljning.
Svensk Handel vill se en ändring på detta och arbetar för en tydlig och transparent redovisning av alla kostnader. Det är en självklar rättsprincip att du som handlare har rätt att veta vad du betalar för.
För dig som är medlem i Svensk Handel har vi tagit fram en medlemsexklusiv informationsfilm med förklaringar och handfasta tips i frågan. Vi har även en mall som du kan använda för att kräva revision av gemensamhetskostnaderna hos din hyresvärd.
Svensk Handel uppmanar sina medlemmar att:
- Begära revision
- Använda standardblankett nr 100
- Begära prognos och budget
Du som är medlem i Svensk Handel kan se filmen och ladda ner mallen här