Handelns nyckelroll i klimatomställningen behöver synliggöras

Årets D-Congress är en manifestation för en hållbar handel. På eventets första dag lyftes hur handeln kan ta ledartröjan i den gröna omställning som samhället står inför.
Nyhet 2024-03-06
Dela den här sidan

Ica inspirerar till mer hållbara val

Att handeln har stora möjligheter att driva på omställningen gavs det flera bevis på. Nina Jönsson, vd för ICA-gruppen, berättade bland annat om företagets arbete med att inspirera kunderna att göra mer hållbara val. Det kan handla om hur varor placeras i butik och vilka recept ICA visar på deras receptsajt som är Sveriges största. 

- Här är AI en enorm möjlighet för att accelerera arbetet. En viktig utgångspunkt är att det alltid måste vara enkelt och lustfyllt för konsumenterna, annars kommer vi inte att få med dem på tåget, säger Nina Jönsson.  

Polarn O. Pyret prisade för bästa cirkulära affärsmodell

Polarn O. Pyret har nyligen prisats i Storbritannien för bästa cirkulära affärsmodell. 63 procent av plaggen som säljs används av åtminstone till tre barn, vilket är företagets motto. 90 procent av Polarn O. Pyrets klimatpåverkan sker i produktionsledet.

Endast 0,34 procent av forskningsanslagen

Forskning och innovation är en viktig del för att klara omställningen. Handeln står idag för 11 procent av BNP men får endast 0,34 procent av forskningsanslagen.

- Det är för dåligt. Det är för stort fokus på industrins, jordbrukets och transporternas betydelse i omställningen. Här behöver vi kliva fram och ta mer plats, säger Sofia Larsen.

D-Congress är Nordens största event för den digitala handeln. 6–7 mars samlas över 3 000 personer på Svenska Mässan i Göteborg.

Läs Svensk Handels debattartikel i Market: "Handeln är redo att ta ledartröjan i den gröna omställningen"