
Ica inspirerar till mer hållbara val
Att handeln har stora möjligheter att driva på omställningen gavs det flera bevis på. Nina Jönsson, vd för ICA-gruppen, berättade bland annat om företagets arbete med att inspirera kunderna att göra mer hållbara val. Det kan handla om hur varor placeras i butik och vilka recept ICA visar på deras receptsajt som är Sveriges största.
- Här är AI en enorm möjlighet för att accelerera arbetet. En viktig utgångspunkt är att det alltid måste vara enkelt och lustfyllt för konsumenterna, annars kommer vi inte att få med dem på tåget, säger Nina Jönsson.
Polarn O. Pyret prisade för bästa cirkulära affärsmodell
Polarn O. Pyret har nyligen prisats i Storbritannien för bästa cirkulära affärsmodell. 63 procent av plaggen som säljs används av åtminstone till tre barn, vilket är företagets motto. 90 procent av Polarn O. Pyrets klimatpåverkan sker i produktionsledet.
Endast 0,34 procent av forskningsanslagen
Forskning och innovation är en viktig del för att klara omställningen. Handeln står idag för 11 procent av BNP men får endast 0,34 procent av forskningsanslagen.
- Det är för dåligt. Det är för stort fokus på industrins, jordbrukets och transporternas betydelse i omställningen. Här behöver vi kliva fram och ta mer plats, säger Sofia Larsen.
D-Congress är Nordens största event för den digitala handeln. 6–7 mars samlas över 3 000 personer på Svenska Mässan i Göteborg.