Hur hanteras min polisanmälan egentligen?

Missa inte Svensk Handels omfattande vägledning, där du får en helhetsbild över hur rättskedjan ser ut, och vad nästa steg är, ifall din butik utsätts för brott.
Nyhet 2025-04-15
Dela den här sidan

Många handlare upplever frustration över hur brott mot butiker hanteras. Svensk Handel verkar för att fler brott klaras upp och att brottsutsatta får stöd. Nu har vi tagit fram en vägledning som förklarar hur rättskedjan fungerar och vilka möjligheter du som drabbad har.

Rättsprocessen är en komplex kedja av olika aktörer – polis, åklagare, domstol och kriminalvård – som alla omfattas av olika regelverk, uppdrag och styrning. Genom att öka förståelsen för hur rättskedjan och dess olika led fungerar och påverkar varandra, hoppas Svensk Handel på att kunna bidra till en större insikt i varför vissa beslut fattas och vilka möjligheter som finns för dig som drabbad att driva rättsprocessen framåt.

I vägledningen finns också checklistor med vad du som handlare kan göra.

Låst

Logga in

Logga in eller skapa konto för att ladda ner materialet.

Handlare och rättskedjan

Låst

Detta dokument är framtaget av Svensk Handels säkerhetsenhet och granskat av sakkunniga på Polisens operativa avdelning, NOA.

Rättskedjan i korthet

  1. Polisanmälan
  2. Förundersökning (brottsutredning)
  3. Eventuella beslut om åtgärder eller nedläggningar
  4. Beslut från åklagare
  5. Rättegång och dom