
Jurygrupperna har landat i vilka företag, satsningar och personer som gått till final i årets Retail Awards. Stort tack till alla som lämnat in sina nomineringar.
– Retail Awards är en möjlighet att synliggöra det bästa inom den svenska handeln. Från skickliga och nytänkande entreprenörer och ledare, till spännande digitala satsningar och ett intensifierat hållbarhetsarbete. Årets finalister visar på den bredd, kreativitet och innovationskraft som finns inom Handelslandet Sverige, och för detta ska vi vara stolta, säger Svensk Handels vd Sofia Larsen.
Retail Awards delas ut i åtta kategorier och vinnarna utses av en kvalificerad jury bestående av branschexperter och ledare med lång erfarenhet från olika delar av handeln.
Här hittar du finalisterna i alla kategorier, klicka på respektive kategorirubrik för att läsa mer:
Årets butik
Årets butik är en butik som lyckas kombinera en inspirerande miljö med ett genomtänkt sortiment och ett kundbemötande i absolut toppklass. Priset delas ut till en fristående aktör som med kreativitet, affärsmässighet och passion skapar en helhetsupplevelse utöver det vanliga. Priset sponsras av Trygg Hansa.
-
Japanese Knife Company
-
Cow Parfymeri
-
Vellingeblomman
Årets digitala satsning
Handelns företag är idag viktiga spelare i den digitala utvecklingen och tar ständigt nya kliv framåt. Årets digitala satsning tilldelas ett detaljhandelsföretag som tagit ett stort steg i sin digitala utveckling. Priset kan delas ut till allt från rena e-handelsföretag och stora detaljhandelskedjor till mindre aktörer. Priset sponsras av Swedbank Pay.
-
BGA
-
Essnce
-
Teknikmagasinet
Årets hållbarhetssatsning
Årets hållbarhetssatsning går till det detaljhandelsföretag som genom nya initiativ flyttat fram sin position och som inspirerar andra detaljhandelsföretag att arbeta mer med hållbarhetsfrågorna.
-
Polarn O. Pyret
-
Beleco
-
Inrego
Årets tillväxtföretag
Med rätt grogrund och näring kan ett företag växa snabbt, blomma ut och nå en positiv lönsamhetsutveckling. Årets tillväxtföretag är en butik eller ett detalj- eller partihandelsföretag som sticker ut och påvisar en bättre tillväxt än branschen i övrigt. Priset sponsras av Svea.
-
Ninepine
-
TOTEME
-
Mockberg
Årets logistiklösning
Årets logistiklösning tilldelas ett detaljhandelsföretag som visar en hög grad av kundnytta, innovationskraft, kreativitet och nytänkande. Företaget nyttjar teknik i olika former i sin flödeskedja för att uppnå effektivitet som positivt påverkar verksamhetens konkurrenskraft och lönsamhet totalt sett. Priset sponsras av Era Group.
-
Dagab
-
Elgiganten
-
Nelly.com
Årets köpupplevelse
Årets köpupplevelse är sömlös, smidig och engagerande; oavsett om den sker fysiskt eller digitalt. Som kund får du ett positivt bemötande och upplever att du är en del av en större gemenskap. Under hela kundresan har du inspirerats och haft en behaglig upplevelse. Priset sponsras av NETS.
-
Apotek Hjärtat
-
Elon
-
KA-YO
Årets Ledare
Årets ledare kan konsten att skapa motivation och en bra arbetsmiljö för sina medarbetare. Hen visar på ett framgångsrikt ledarskap och har väsentligt bidragit till företagets framgångar, lönsamhet och resultat.
-
Kristofer Tonström – Clas Ohlson
-
Ann Carlsson Meyer – Systembolaget
-
Claes Seldeby – Ahlsell
Årets butikssäljare
Årets butikssäljare visar på ett framgångsrikt säljresultat och ett kundbemötande som bidragit till företagets positiva utveckling. Priset har skapats för att främja enskilda insatser som ger resultat för företaget och för att lyfta fram goda föredömen inom branschen. Priset sponsras av Custitude.
-
Beatrice Ander – Kronans Apotek, Kumla
-
Morin Åhrberg – Hemtex, Kungens Kurva, Stockholm
-
Daiana Marec – Samsonite, Södra Vägen, Göteborg
Retail Awards instiftades av Svensk Handel 2008. Under en festlig helkväll hyllas handelns företag och medarbetare. Syftet är att lyfta fram och premiera framgångsrika företag, satsningar och personer som bidrar till att utveckla den svenska handel.