Hög tid att lära sig mer om digitala produktpass
Hur kan ett digitalt produktpass fungera i praktiken? Projektet ProPare, som Svensk Handel varit en del i, har utvecklat en prototyp som visar hur en global, standardiserad infrastruktur kan fungera oavsett produkt, bransch, eller användare.

Inom ett par år väntas nämligen EU implementera en ny lagstiftning som kräver att nästan alla produkter som sätts på den europeiska marknaden har ett digitalt produktpass. De ska göra det enkelt för företag, kunder och myndigheter att göra hållbara val. Med hundratusentals produkter på marknaden och tusentals varumärkesägare ansvariga för informationen – hur ska det fungera rent praktiskt? Och varför är en standardiserad lösning så viktig?
Läs mer här: Tre viktiga saker du behöver veta om produktpassen.
Partners i projektet ProPare är:
Axfoundation, Svensk Handel, GS1 Sweden, Miljömärkning Sverige AB, Mio AB, Dagab, Ahlsell AB, Blue Cromos
Kontaktperson
Magnus Nikkarinen
Näringspolitisk expert
