
– Vi brinner för att hjälpa och vi brinner för gott kaffe. Vi har lyckats ordna det så bra för oss att vi kan sälja riktigt gott kaffe och hjälpa de mest behövande i Ukraina dubbelt. Dels genom att handla av ukrainska företag, dels genom att skänka hela vinsten till de som behöver mest hjälp i Ukraina, säger grundaren Tom Söderström.
När bröderna Tom och Johan Söderström startade sin verksamhet The March Initiative fanns ett syfte: att stötta Ukraina. Verksamheten är ideell och de får intäkter genom donationer och försäljning av ukrainskt kaffe och te. De köper varor från ukrainska leverantörer för att stötta det ukrainska näringslivet. Varorna säljs i Sverige, både på nätet och i en Coop-butik på Tyresö.
All vinst skänks i form av sjukhusmaterial
Vinsten från försäljningen skänker företaget genom att köpa in sjukvårdsmaterial. För att försäkra sig om att det som skänks hamnar rätt sköter de distributionen själva, utan mellanhänder.
Företaget har kontakter på flera ukrainska orter och får löpande uppdateringar om vad som behövs. De skänker bland annat material och utrustning till sjukvården, räddningstjänst, civila och till olika enheter inom det ukrainska försvaret.
Kaffet produceras i Lviv
Kaffet som The March Initiative köper in produceras i ukrainska Lviv, och de säljer även teer producerade i landet. På hemsidan erbjuds kunden bidra extra genom att köpa tre påsar kaffe och betala för fyra, ett erbjudande som mottagits väl bland kunderna.
Under en period har The March Initiative sålt det ukrainska kaffet på Coop i Tyresö men enligt Tom Söderström går försäljningen inte så bra som de hade hoppats:
– När kaffet står tillsammans med de andra sorterna i kaffehyllan väljer kunderna oftast de mer etablerade varumärkena. Vi hoppas, i och med initiativet Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina, att vi kan synliggöra produkterna i butiken och på så sätt öka vårt bidrag till de behövande i Ukraina.