
Idag arbetar 75 procent av medarbetarna på Klarna med AI-modeller, inom exempelvis ekonomi, IT, kundtjänst och marknadsföring, vilket innebär att arbetet kan utföras snabbare och effektivare, till högre kvalitet med kunden i fokus. Effektiviteten har ökat, och som enskilt exempel förväntas lanseringen av Klarnas AI-assistent påverka resultatet positivt med 400 miljoner kronor.
Klarna AI Assistant – supporten utan köer
Förutom produktsök och tips om privatekonomi kan kunden få svar på frågor som rör betalningar och köp. Väntetiden har minskat från tre minuter till sju sekunder och svaren är mer kvalitativa, vilket i sin tur har lett till att återkommande frågor reducerats med 25 procent. Hanteringstiden per bestridande har minskat med nio dagar, samtidigt som kvalitén och precisionen av data för att snabbare fatta rätt beslut har ökat med 20 procent.
AI kommer att påverka arbetsmarknaden
Klarna har på grund av AI-modellerna reducerat behovet av medarbetare i kundtjänst med 700 personer. Martin är tydlig med att det är något vi alla behöver vara medvetna om. Utvecklingen och framfarten av AI, kommer att påverka arbetsmarknaden, hur vi arbetar och även individer.
Några enkla tips för att komma i gång med AI i ditt företag:
- Identifiera behoven och börja med de lågt hängande frukterna.
- Ha inställningen att det ska vara lätt att göra rätt. Uppmuntra medarbetarna att våga testa.
- Uppfinn inte hjulet, kika på hur andra gör och ta efter det som passar ditt företag bäst.
- Säkerställ att ni följer lagar och regler kring säkerhet, integritet och sätt upp policies för hur AI får användas hos er.