Syftet med den nya Konsumentagendan är att stärka konsumentskyddet, främja konkurrenskraft, social rättvisa och hållbar tillväxt.
Agendan lägger grunden för utvecklingen av policyförslag under de nästkommande fem åren, samt nämner även flera olika konkreta åtgärder som behöver vidtas. De åtgärder som särskilt pekas ut är en åtgärdsplan för konsumenter på den inre marknaden, digital rättvisa och konsumentskydd online, hållbar konsumtion och effektiv tillsyn.
– Konsumentagendan lägger grunden för hur den framtida konsumentpolitiken formas. Många av dessa förslag är välkomna av Svensk Handel eftersom vi tror att det kan leda till förbättringar för våra medlemmar, säger Anna Svärd, expert i konsumentfrågor på Svensk Handel.
Under 2026 väntas till exempel nya förslag vad gäller digital rättvisa i onlinemiljöer, översynen av förordningen om konsumentskyddande samarbete (CPC) men också andra delar som är viktiga för att säkerställa rättvisa konkurrensvillkor, såsom översynen av marknadskontrollförordningen. Även arbete för att säkerställa bättre kvalitet i lagstiftningsförslag samt bättre och effektivare tillsyn är ytterligare två prioriterade områden i konsumentagendan.
Övergripande information om Konsumentagendan
Svensk Handel arbetar aktivt för att säkerställa att handelsföretagens behov och villkor beaktas så långt som möjligt under framtagandet av ny lagstiftning. Det här görs genom arbete på vårt Bryssel och Stockholmskontor.
Ladda ner material





