Konsumenten omfamnar cirkulära affärsmodeller
Samtidigt erbjuder endast ca en femtedel av företagen, försäljning av begagnade eller upcyclade produkter samt uthyrning eller utlåning av varor. Drygt hälften av företagen erbjuder reparationer och reservdelar. De flesta företag som implementerar cirkulära affärsmodeller tenderar att fortsätta. För företagen finns en stor potential att komma igång med eller utveckla sin befintliga cirkulära affärsmodell och möta den växande efterfrågan.
Konsumentfråga i undersökningen: ”Hur mycket tror du att du kommer att göra följande val under det kommande året, jämfört med förra?”
Främsta anledningarna för konsumenten att använda cirkulära affärsmodeller är i alla tre kategorier pris, därefter hållbarhet. Det gäller därmed för företagen att hitta en affärsmodell som gifter ihop de två på ett hållbart sätt.
Logga in
Logga in eller skapa konto för att ladda ner materialet.
Svensk Handels Hållbarhetsundersökning 22-23.pdf