Konsumenten omfamnar cirkulära affärsmodeller

Svensk Handels hållbarhetsrapport visar att allt fler konsumenter anammar cirkulära affärsmodeller i takt med ökad medvetenhet om hållbar konsumtion. Förra året handlade sju av tio konsumenter second hand och hela nio av tio konsumenter uppskattar att de kommer att handla begagnat, hyra eller reparera lika mycket eller mer under det kommande året.
Nyhet 2023-04-24
Dela den här sidan

Samtidigt erbjuder endast ca en femtedel av företagen, försäljning av begagnade eller upcyclade produkter samt uthyrning eller utlåning av varor. Drygt hälften av företagen erbjuder reparationer och reservdelar. De flesta företag som implementerar cirkulära affärsmodeller tenderar att fortsätta. För företagen finns en stor potential att komma igång med eller utveckla sin befintliga cirkulära affärsmodell och möta den växande efterfrågan.

montage-tabeller-hallbarhet.jpg

Konsumentfråga i undersökningen: ”Hur mycket tror du att du kommer att göra följande val under det kommande året, jämfört med förra?”

Främsta anledningarna för konsumenten att använda cirkulära affärsmodeller är i alla tre kategorier pris, därefter hållbarhet. Det gäller därmed för företagen att hitta en affärsmodell som gifter ihop de två på ett hållbart sätt.

anvandning-av-cirkulara-affarsmodeller.JPG

framsta-anledningen-att-anvanda-cirkulara-affarsmodeller.JPG

Låst

Logga in

Logga in eller skapa konto för att ladda ner materialet.

Svensk Handels Hållbarhetsundersökning 22-23.pdf

Låst