Kulturens kraft: Så bygger varumärken lojala fans – inte bara kunder

Under ett av de mest uppmärksammade passen på årets D-Congress intervjuade Karin Winther den kreativa ledaren André Engdahl Jofré – mannen bakom varumärkesidentiteten hos banbrytande artister som Yung Lean och Viagra Boys. Budskapet var glasklart: den som förstår kulturen, vinner publiken.
– Det finns inget starkare än ett sant fan, konstaterade Jofré.
Han menar att varumärken som på riktigt förankras i kulturella uttryck inte bara når fler – de blir relevanta på ett djupare plan. När kopplingen känns äkta, förvandlas kunder till fans. Fans som sprider budskapet vidare, inte för att de får betalt, utan för att de bryr sig.
Nyckeln? Att bygga relationer som inte är transaktionella. De mest lyckade samarbetena bottnar i ömsesidig respekt och kreativ samsyn. Jofré lyfte Adidas Originals och H&M som exempel på modiga aktörer som vågat gå bortom traditionell marknadsföring.
-Det handlar inte om ROI i första hand. Det handlar om att "vibea", att dela en kreativ vision.
Samtidigt varnade han för det vanligaste misstaget: att behandla kultur som ett annonsutrymme. Att bara klistra in en influencer i en kampanj utan djupare koppling är en genväg som snabbt leder fel.
– Kultur är en tvåvägskommunikation. Det räcker inte att dyka upp – du måste visa att du hör hemma där.
Vill du höra hela samtalet där även Christian Appel, grundare av WorkShop The Retail Agency och styrelseordförande på Lager157 och Gavin Jewkes, Marketing Solutions Lead, Global Business Marketing, TikTok UK deltar. Avsnittet finns nu i podden D-Congress Talks. Avsnittet är på engelska.
Och den 7 maj fortsätter samtalet – då gästar André Engdahl Jofré Svensk Handels exklusiva CxO Dinner tillsammans med musikern Per Nordmark för att utforska vad handeln kan lära av musikindustrin.