Så gör Lindex skillnad för framtida generationer

Lindex vd Susanne Ehnbåge var först ut som talare på D-Congress under programpunkten ”Att göra skillnad för framtida generationer”. En hög ambition som både rymmer företagets högre syfte i att på olika sätt stärka och inspirera kvinnor, överallt. Men också det tydligt uttalade hållbarhetslöftet.
Nyhet 2024-03-21
Dela den här sidan

Lindex ekonomiska resultat har sedan 2017 ökat från 130 miljoner till cirka en miljard, samtidigt som deras klimatavtryck minskat med 41 procent. Och man nöjer sig inte med det, utan har spänt hållbarhetsbågen ytterligare inför 2030. Lindex visar att det genom tydliga målsättningar och hårt arbete går att skapa tillväxt och ökad lönsamhet på ett hållbart sätt. Men det kräver teknisk innovation, mod att ifrågasätta invanda mönster och ett starkt engagemang hos alla medarbetare.

Hållbarhetslöftet

För fem år sedan insåg Lindex att de stod inför en framtid med höga förväntningar och krav på genuin förändring och hållbarhet ur alla aspekter. Man bestämde sig då för att inte vara en passiv del av framtiden utan att aktivt vara med och forma den. Lindex hållbarhetslöfte är aktivt i verksamhetens alla led, från bomullsfälten till provrummet.

Samarbeten som gör skillnad

Lindex har valt att gå in i medvetna och utvalda samarbeten med aktörer som arbetar åt det håll de själva vill gå.

  • De driver även påverkansarbete för ökad användning av sol- och vindkraft i leverantörsledet. 
  • Tillsammans med skogsbolaget Södra, har man tagit fram OnceMore - en blandning av träfiber som under 2024 kommer att ersätta 35 procent av all viskos i sortimentet.
  • Genom finska Infinited Fiber tar man fram 100 procent återvunnen textil som kommer att ersätta 10 procent av all bomull i sortimentet.
  • I samarbete med Wateraid utbildar man om menstruation och hygien för att motverka det man kallar ”mensfattigdom” vilket innebär att bristen på vatten och sanitära förutsättningar gör att kvinnor inte kan ta sig till jobbet eller skolan.  
  • Lindex har också varit huvudsponsor till Rosa Bandet sedan starten 2003. Varje år i oktober skänker Lindex 10 procent av bh-försäljningen vilket hittills har genererat 200 miljoner kronor till Cancerfondens forskning.

Budskapet från Susanne Ehnbåge till andra företagare är att bestämma sig, hela tiden höja ribban för sig själv och driva arbetet mot de mål man vill nå. Det går att kombinera ett starkt ekonomiskt resultat med gott hållbarhetsarbete.