NRS: ”När handeln finns i staden skapas liv och rörelse”

Regeringens strategi för levande och trygga städer presenterades i början av året. För första gången lyfts handeln och dess betydelse för framtidens städer fram, något som Svensk Handel arbetat hårt för och välkomnar.
- Nu är det upp till kommunerna att ta strategin till verklighet och där krävs en nära dialog med handeln, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, Svensk Handels expert på stadsutvecklingsfrågor, och fortsätter:
- Om politiker och tjänstemän ska planera för framtidens handel behöver kunskapen om branschens behov och förutsättningar öka. Här hjälper Svensk Handel gärna till tillsammans med våra medlemsföretag.
Åhléns satsar på småstäderna
På Nordic Retail Summit samlades en panel med representanter från Åhléns, ICA, Stadium och Kjell & Company. Rimliga hyresnivåer, trygga platser och god tillgänglighet lyftes fram som några nycklar för att handeln ska kunna blomstra i stadskärnan.
Ett bolag som satsar stort på att öppna butiker är Åhléns. Nya varuhus har öppnats Trollhättan och på Ingelsta shopping.
- Mitt kall i livet är att se till att Åhléns finns i så många av Sveriges städer som möjligt. Jag tror på handeln i småstäderna. När handeln finns i staden skapas liv och rörelse, säger Ayad Al-Saffar, vd för Åhléns.
ICA finns i 287 av Sveriges kommuner
ICA och Stadium är två andra bolag som har butiker på många platser runt om i Sverige. ICA har butiker i 287 av Sveriges 290 kommuner.
- Trygghetsfrågan är en väldigt viktig pusselbit som vi behöver komma till rätta med, säger Nina Jönsson, vd på ICA Gruppen och ordförande för Svensk Handel.
Stadium växer och öppnar cirka 10 butiker per år.
- Städerna är oerhört viktig för Stadium, vi ska finnas där våra kunder är, både fysiskt och digitalt, säger Daniel Löfkvist, vice vd på Stadium.
Ta del av Svensk Handels tips: Fem viktiga förutsättningar för en levande och blomstrande handel.