Nordic Nests vd: "November är årets bästa månad - fullt ös!"

Allt fler svenskar tjuvstartar julen redan i november. Novent som fenomenet kallas, veckorna innan advent, förlänger säsongen och ger handeln chans att skapa både inspiration och försäljning. För Bank Bergström, vd på Nordic Nest, är november inte bara upptakten till julhandeln – det är årets mest energifyllda period.
Nyhet I går
Dela den här sidan

Bank Bergström, vd Nordic Nest

citattecken
Jag tycker ju verkligen att november är årets bästa månad på alla sätt och vis! Det är nu vi som team får brilljera och verkligen visa vad vi kan.
Bank Bergström
vd, Nordic Nest

Novent handlar inte om att starta julen tidigare, utan om att bygga känsla och stämning. Ljusslingor, doftljus och varma färger lockar kunder som vill komma i stämning, förbereda och inspireras – snarare än stressa.

Bank Bergström ser november som den tid då hela handelsapparaten får visa sin fulla kraft.

– Jag tycker ju verkligen att november är årets bästa månad på alla sätt och vis! För mig så är det helt enkelt så att när det är som mest att göra så är vi som bäst. Det är nu vi som team får brilljera och verkligen visa vad vi kan!

– För oss är november nästan tre gånger så stor som den näst största månaden på året och under den faktiska Black Week-helgen säljer vi för mer än vad vi gör under många månader på året. Det är helt enkelt fullt ös!

På Nordic Nest följer man kundbeteendet och marknaden extra noga, varje dag, för att se hur vi kan skruva på vårt erbjudande för att få så många kunder som möjligt att välja dem.

Bland det viktigaste jag tar med mig in i november varje år är att våga vara snabba med justeringar när ni ser ett behov – och ha riktigt kul!

Tre sätt att fånga upp Novent

  1. Lansera en Novent-kampanj. Lyft fram värme, ljus och inspiration i början av november.
  2. Erbjud produkter för förberedelse och mys, inte bara klassiskt julpynt.
  3. Förläng säsongen; växla gradvis från Novent till jul, både i butik och online.

Vad är Novent?

Novent är en ny tradition som innebär att julstämningen tjuvstartas redan i november. Ordet är en sammanslagning av november och advent och beskriver en växande trend där många vill sprida ljus och mys tidigare under den mörka årstiden.

Fenomenet uppstod omkring 2014 men fick fart under 2020-talet. I dag smygstartar omkring en tredjedel av svenskarna julen redan i november. Bakom trenden ligger behovet av värme, planering i lugnare takt och förändrade generationers attityder.