Nycklar till en hållbar position i framtidens detaljhandel

För tionde året i rad släpper Svensk Handel en hållbarhetsundersökning, baserat på intervjuer med såväl konsumenter som handelsföretag. Vi lyfter här fram några siffror och insikter ur den senaste rapporten. Mycket mer finns att läsa i rapporten som du kan ladda ner längst ner i artikeln.
Nyhet 2025-02-19
Dela den här sidan

80 procent av svenska konsumenter anser att hållbarhet är viktigt men väljer på pris

Trots ett starkt hållbarhetsengagemang är ekonomin avgörande för kundernas slutliga val. Pris har nu gått om kvalitet som den mest avgörande faktorn vid konsumentval, både för livsmedel och andra varor. Företag behöver därför hitta sätt att kombinera hållbarhet med attraktiva priser och tydligt kommunicera mervärdena med hållbara produkter.

3 procent av handelsföretagen är renodlade second hand-företag

Fler än en tredjedel ser dock redan positiv ekonomisk effekt.Även om second hand-försäljning fortfarande är en liten del av handeln, finns det en växande lönsamhet i modellen. Företag som satsar på second hand kan skapa en långsiktig konkurrensfördel samtidigt som de möter en ökad efterfrågan på cirkulär konsumtion.

Företag som redan investerat i cirkulära erbjudanden ser långsiktigt värde i dem och planerar att utveckla dem vidare. Detta tyder på att cirkulär handel inte är en tillfällig trend, utan det är snarare en strukturell trend som pågår i detta nu.

97 procent av företagen som redan erbjuder reparationer planerar att fortsätta

reparationer.png

Cirkulära affärsmodeller växer, men reparationer är en utmaning. Trots lagkrav på Right to Repair föredrar många konsumenter att köpa nytt i stället för att laga trasiga produkter. Det finns en tydlig vilja från lagstiftare och företag att främja reparationer, men konsumenterna är ännu inte helt med på tåget. Företag behöver göra reparationer mer tillgängliga, prisvärda och attraktiva för att de ska bli ett verkligt alternativ till nyinköp.

62 procent av handelns företag har en hållbarhetsansvarig

Hållbarhetsarbetet har gått från att vara ett separat initiativ till att bli en central del av affärsstrategin. Det innebär att företag ser hållbarhet som en konkurrensfördel snarare än en kostnad, vilket på sikt kan leda till ökad innovation och långsiktig lönsamhet.

Lagkrav och ökad efterfrågan på hållbara transporter och produkter

Transport- och logistiksektorn genomgår en omställning mot hållbarhet, driven av både lagstiftning och konsumentkrav. Företag som satsar på fossilfria transporter och mer hållbara produktionskedjor kan stärka sin marknadsposition och minska sin miljöpåverkan.

Hållbara transporter (+12%) och fler hållbara produkter (+9%) är bland de områden där företagen ökar sina insatser mest.

Konsumenter förväntar sig att handeln driver hållbarhetsfrågorna

Hållbarhetsarbetet är en alltmer central del av handeln, både ur ett affärs- och konsumentperspektiv. Konsumenter har en hög trovärdighet till detaljhandelsföretagen, ser dem som de främsta aktörerna i hållbarhetsomställningen, och förväntas  därmed driva hållbarhetsfrågorna i allt större utsträckning.  Det innebär att återförsäljare behöver ta ett större ansvar för hela värdekedjan, från produktion till försäljning och återanvändning.

Samtidigt finns utmaningar, särskilt kopplade till prispress och osäkerhet kring kommande regleringar. Företag som lyckas kombinera hållbarhet med lönsamhet, prisvärde och tydlig kommunikation kommer att ha en stark position i framtidens detaljhandel.

hallbarhet-trovardighet_1.png

Ta del av hela rapporten - ladda ner den här >>

ingvar-larsson.png

Låst

Logga in

Logga in eller skapa konto för att ladda ner materialet.

Svensk Handels hållbarhetsundersökning 2024/2025

Låst