Påsken utmanas av handelns pressade läge

Påsken är kanske inte helt oväntat en av dagligvaruhandelns största högtider. Där är bara jul och midsommar större. I sällanköpshandeln kommer påsken på andra plats över viktiga högtider och för e-handeln kvalar den in först på en fjärde plats. Men medan sällanköpshandeln och e-handeln mest fokuserar på försäljningskampanjer kopplat till ordinarie sortiment, är dagligvaruhandeln den delbransch som satsar mest, både på kampanj och dekor i butiken och på hemsidan, samt att köpa in särskilt påskrelaterade varor till försäljning.
En femtedel av dagligvaruhandlarna planerar även i år att ta in extra personal under påsken. Detta kan dock jämföras med förra året då en handlare av tre planerade att ta in extra personal. Det är inte svårt att göra kopplingen till handlarnas ökade kostnader totalt sett och det faktum att regeringen, lagom till påsk, valt att höja de under pandemin tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifterna för unga.
Prisutvecklingen har varit kraftig inom dagligvaruhandeln det senaste året men statistik från SCB över inköpspriser och konsumentpriser på livsmedel visar att inköpspriserna för dagligvaruhandlarna ökade med 19,2 procent under 2022 medan konsumentpriserna ökade med betydligt lägre 11,3 procent.
Länk till TV4 Nyhetsmorgon 4 april, där Martin Kits, chef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel, medverkar.