Pre Loved viktigt för Polarn O. Pyret

Enligt indikatorn såldes begagnade varor för drygt 1 miljard i december och hela 30 procent av de tillfrågade uppger att de handlat begagnat i december. Av alla som handlat begagnat har fyra av tio handlat modeprodukter i december, vilket gör mode med 347 miljoners omsättning till den största varugruppen. Under hela det fjärde kvartalet omsattes 3,7 miljarder inom begagnathandeln.
Ökande popularitet för second hand i Sverige: En hållbar konsumtionstrend
Handeln är en bransch i ständig förändring. Att ha örat mot marken är en självklarhet för många handlare. På senare tid har en nygammal nisch vuxit sig allt starkare. Allt fler svenskar har börjat omfamna idén att både köpa och sälja begagnade varor, vilket inte bara främjar hållbar konsumtion utan också ger ett ekonomiskt incitament för återanvändning.
Den stigande populariteten för second hand i fysiska butiker och via onlineplattformar visar på en ökad medvetenhet bland svenska konsumenter. Många blir alltmer medvetna om klimat- och miljöpåverkan och strävar efter att minska sitt klimatavtryck.
Det ökade intresset gäller mode som länge sålts begagnat via olika marknadsplatser och butiker, men även möbler, hemelektronik och många andra varor i detaljhandeln.
Intressant nog har även butiker som i övrigt säljer nya produkter sett ett parallellt spår med second hand. Många traditionella återförsäljare integrerar nu begagnade varor i sitt sortiment eller erbjuder återvinningstjänster för att locka kunder som prioriterar hållbarhet.
Denna förändring i konsumtionsmönster kan ses som ett positivt steg mot en mer hållbar och medveten livsstil. Genom att välja begagnade varor istället för att ständigt köpa nytt, bidrar vi människor till en cirkulär ekonomi och minskar trycket på naturresurser.
Det är tydligt att second hand inte bara är en ekonomiskt fördelaktig lösning utan också ett medel för att minska den negativa påverkan på vår planet. När alltfler personer engagerar sig i denna trend, kan det mycket väl vara startskottet för en bredare kulturell förändring mot en mer ansvarsfull och hållbar konsumtion i Sverige.
Ett tydligt exempel på detta är Polarn O. Pyret som har som uttalad strategi att varje plagg ska kunna bäras av tre barn efter varandra.
PO.P Second hand lanserades 2020 och innebär att kunderna kan lämna in sina begagnade PO.P-plagg i valfri butik. Butiken tar då över ansvaret för att sälja dem vidare, samtidigt som kunden får direkt ersättning för sina gamla plagg i form av en värdecheck.
-Vi har alltid haft fokus på att göra kläder som håller över tid – både i design och kvalité. Det är hållbarhet på riktigt för oss. I generationer har våra plagg ärvts mellan barn och det är ett naturligt steg att vi nu har försäljning av dessa plagg i våra butiker. Vi lanserade PO.P Second Hand 2020 och sedan dess har försäljningen vuxit med raketfart. Våra kunder uppskattar enkelheten i vår lösning samt att kunna handla nytt och gammalt i samma butik, säger Martina Wernemar.
Gyllene tillfälle
Det finns alltså ett brett spektrum av företag som redan säljer begagnade varor. Sammanfattningsvis är övergången till att erbjuda begagnade varor för stora butikskedjor en reaktion på marknadstrender och en strävan att anpassa sig till en mer hållbar och medveten konsumtionskultur. Här finns alltså ett gyllene tillfälle för handlare att bredda sitt erbjudande i de branscher där begagnat finns.