Lova - 20 år och stjärnsäljare

Vad är det bästa med ditt jobb?
Det bästa med mitt jobb är det sociala, att få träffa kunder och kollegor varje dag. Att få en nöjd kund är som att vinna på lotto för mig. Jag älskar att se glädjen i folks ögon när de sätter på sig sina nya glasögon som vi hjälpt dem med. Varje kund är unik vilket också gör detta jobb extra roligt.
Vad betyder den här utmärkelsen för dig?
- Otroligt mycket. Jag har sedan första dagen på Synsam gått in med inställningen att jag ska bli en stjärnsäljare som alla kunder vill få hjälp av. 1 år och 8 månader senare vinner jag pris för årets säljare. Det är en dröm som går i uppfyllelse. Hårt arbete lönar sig, minst sagt!
Vad tror du själv är framgångsreceptet för att bli en bra butikssäljare?
- Kunskap är nyckeln för att kunna sälja. Du ska veta vad du pratar om, det ger kunden ett förtroende för dig. Här är det också väldigt viktigt med pondus. Det är jag som är säljaren och jag kommer att leda dig till rätt köp med hjälp av min kunskap.
En säljares energi har också stor betydelse. I min butik vill jag ha en familjär stämning. Jag skrattar mycket tillsammans med kunderna och får ofta höra ”oj, det har varit väldigt roligt att komma hit och handla glasögon”. Att köpa glasögon ska inte vara något man gruvar sig för, det ska vara något man ser fram emot!
Vad har du för planer eller drömmar framåt i din yrkesroll?
- Jag älskar att coacha människor, speciellt säljare. Ge dem mina bästa tips och se dem växa i sin roll. Jag skulle absolut kunna tänka mig att arbeta som säljcoach i framtiden.
Svensk Handel säger stort grattis till Lova och Synsam. Framtiden är säkrad och vi ser fram emot att följa Lovas vidare resa mot stjärnorna.
Stort tack till sponsorn Custitude
Custitude erbjuder skräddarsydda lösningar för att förbättra kundbemötandet. Med hjälp av skräddarsydda kundundersökningar, som mystery shopping, mystery guest, exitintervjuer, preferensval, kundklubbsmätningar och store checks hjälper Custitude er att förstå hur kundbemötandet ser ut hos er idag. Custitude förser svenska handlare med relevant data och kundinsikter som gör det lättare att prioritera rätt aktiviteter och följa utvecklingen över tid.