Retail Awards: BGA finalister i Årets Digitala satsning

En av finalisterna till årets Retail Awards är ram- och fotoföretaget BGA. De tävlar i kategorin Årets digitala satsning på galan 1 oktober. Svensk Handel har pratat med Björn Andersson, vd.
Nyhet 2025-09-05
Dela den här sidan

Björn Andersson, vd för BGA

– Det känns strålande! Det här visar att vi är på rätt väg, och det är kul att även folk utanför företaget uppskattar det vi gör, säger Björn Andersson, vd på BGA.

Från fotobutik till europeisk e-handel

BGA:s resa började som en kedja med fotobutiker runt om i Sverige, med fokus på fotoramar och personliga bildprodukter. Men med digitaliseringens möjligheter har bolaget kunnat expandera kraftigt.

– På nätet kan vi idag erbjuda över 20 000 färdiga fotoramar, vilket inte hade varit möjligt med enbart fysiska butiker. Med hela Europa som målgrupp finns det en efterfrågan även för de udda sakerna. Vi har något för alla och kan erbjuda både djup och bredd, berättar Björn Andersson.

Tack vare den egna fabriken i Jämtland är bolaget aldrig beroende av att köpa stora volymer utan kan tillverka exakt det som kunderna vill ha.

– Vi kan tillverka ramar i olika färger och i över 4 500 olika storlekar, med alla centimeter-intervall från 6 till 100 centimeter. Så det blir verkligen personaliserade produkter.

Mitt motto är ”kör bara kör”. Det som inte funkar får man avbryta och det som funkar bra får man satsa ännu hårdare på. Vi var tidiga med AI, bland annat för att översätta texter. Det har varit en avgörande faktor för att snabbt komma ut på olika marknader, och ändå behålla en lokal känsla i varje land, säger Björn Andersson.

AI och mod – nycklar till framgång

Enligt Björn Andersson bygger bolagets framgångar på mod och snabba beslut – och en tidig satsning på AI.

– Mitt motto är ”kör bara kör”. Det som inte funkar får man avbryta och det som funkar bra får man satsa ännu hårdare på. Vi var tidiga med AI, bland annat för att översätta texter. Det har varit en avgörande faktor för att snabbt komma ut på olika marknader, och ändå behålla en lokal känsla i varje land.

Vägen har dock inte varit spikrak. Björn Andersson beskriver det som en process där man ständigt tar ”två steg framåt, ett steg bakåt”.

– Varje dag är full av utmaningar. När man går från att vara en lokal spelare till en europeisk aktör finns det hela tiden massor av små hinder längs vägen. Det kan handla om allt från logistik till hur man bygger ut organisationen.

Han lyfter Sveriges e-handelscommunity som en viktig resurs i den processen.

– Det är verkligen unikt. Det finns alltid någon som har gjort något liknande och är beredd att dela med sig av sina erfarenheter.

Retail Awards avgörs den 1 oktober och samlar hela branschen för att hylla årets mest framstående insatser.

Kategorin Årets digitala satsning sponsras av Swedbank Pay.

Läs mer om eventet och boka biljett här