Svagare Black Friday – men ökad snittkonsumtion bland köparna
Mode stod ut som den starkaste kategorin under veckan med en ökning på 1 procent, medan skönhet tappade mest med minus 6 procent. Trots den svagare utvecklingen under kampanjdagarna som helhet ökade försäljningen under november månad. Detta drevs framför allt av en starkare utveckling inom hemelektronik.
– Vi ser att Black Week fortfarande driver upp snittköpen, men det breda deltagandet minskar. Det tyder på att reaperioden har nått en tillfällig och helt naturlig platå. Samtidigt bekräftar utvecklingen vår prognos om högre snittkonsumtion, men vi ser också att det inte blev den breda uppslutning som vi hade räknat med,” säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Färre konsumenter handlade, men de som handlade spenderade mer
Den främsta förklaringen till försäljningstappet är att färre konsumenter deltog i rean jämfört med förra året. Under Black Week gjorde drygt 22 procent av konsumenterna i studien minst ett köp i nämnda kategorier, vilket är en minskning från nära 25 procent i fjol. Även på månadsbasis sjönk deltagandet, från knappt 40 procent till 38 procent.
Samtidigt ökade snittköpen bland dem som faktiskt handlade. Under Black Week spenderade varje kund i genomsnitt 5 procent mer än förra året. Störst lyft sågs inom hemelektronik, medan snittkonsumtionen i modekategorin minskade något. För hela Black Month ökade snittkonsumtionen med 2 procent, med särskilt stark utveckling i mode.





