Så gick e-handeln 2024

Svensk Handel följer e-handelns utveckling varje månad. Under 2024 var branschen fortsatt utmanad, inte minst av ökande konkurrens från utländska aktörer.
Nyhet 2025-02-19
Dela den här sidan

För att summera året bjöd Svensk Handel in Linn Tagesson, COO & New Ventures Lager 157, och Johanna Levy, CEO för Kids Brand Store, till ett webbinarium lett av Per Ljungberg och Arne Andersson, Svensk Handels e-handelsexperter. Här diskuterades både årets utmaningar och möjligheter samt spaningar inför 2025.

E-handeln 2024 i siffror

  • Omsättning: 160 miljarder kronor (+11 % jämfört med 2023).
  • Andel svenskar som handlade online: 71 % (upp från 68 % 2023).
  • Genomsnittligt köpbelopp: 2 248 kr (2 126 kr 2023).

e-handel-siffror.png

Vilka kategorier gick bäst?

  • Apoteksvaror i topp: 33 % av konsumenterna köpte apoteksprodukter, vilket även i kronor räknat gjorde segmentet till en av årets vinnare.
  • Skönhet & hälsa ökade: Små produkter med hög köpfrekvens bidrog till en stabil tillväxt.
  • Kläder och skor kämpade, men växte ändå: Trots utmaningar ökade omsättningen.
  • Hemelektronik: Visade också positiv utveckling under året.

Den växande utländska konkurrensen

Svensk Handel har länge drivit frågan om den osunda konkurrensen från kinesiska e-handelsplattformar. Försäljningen från dessa ökade från 11,7 miljarder kronor 2023 till 18 miljarder kronor 2024, en oroande trend som påverkar svenska aktörer.

Läs mer om hur Svensk Handel jobbar med frågan >>

Så jobbar Kids Brand Store med effektivisering

För att säkerställa långsiktig lönsamhet har Kids Brand Store fokuserat på organisationsoptimering och att bättre förstå sina kunder.

Kundbeteenden och målgruppsutmaningar

Linn Tagesson lyfte hur yngre konsumenters beteende är svårförutsägbart. 20–30-åringar handlar både lyxprodukter och från lågprismärken som Temu och Shein, samtidigt som de bryr sig om hållbarhet.

- Det går inte att springa på alla bollar – det gäller att hålla fast vid sin kärna, Linn Tagesson, Lager 157

AI – effektivt men kräver rätt strategi

Både Linn och Johanna ser AI som en viktig resurs, men betonar att det måste användas med ett tydligt syfte.

- Jag är inget fan av stora AI-strategier eller att utse en AI-general. Det viktiga är att integrera AI smart i hela organisationen, Johanna Levy, Kids Brand Store

Möjliga tillämpningar i organisationen inkluderar:

  • Produkttextproduktion & översättningar
  • Effektivisering av marknadsföringsmaterial
  • Kodning och sajtpersonalisering

Spaningar inför 2025

Linn Tagesson: Konkurrensen från Kina och tullfrågor är osäkra faktorer. Företag behöver hålla fokus på sin kärnverksamhet och utveckla sina styrkor.

Johanna Levy: Operational excellence är avgörande – ha koll på detaljerna och exekvera på rätt initiativ.

Låst

Logga in

Logga in eller skapa konto för att ladda ner materialet.

E-handelsindikatorn helår 2024.pdf

Låst