Så lockar du turisterna till din butik i sommar

Det råder ingen tvekan om att turistsäsongen är en fjäder i hatten för handeln. 2022 var fler än hälften av de 22 punkterna på Visit Sweden’s topplista över vad besökarna spenderade mest pengar på, kopplade till handel.
Turisternas konsumtion har stor betydelse på omsättningen
Fyra av tio handlare uppger att turisternas konsumtion har stor betydelse på omsättningen under sommarmånaderna juni till augusti. Samtidigt behöver man komma ihåg att konkurrensen om turisterna är rekordstor. Så hur förbereder du dig som handlare på bästa sätt, för att omfamna turisterna som kundgrupp och göra just din butik tillräckligt attraktiv? Svensk Handel har listat några tips och idéer som inspiration:
På Visit Sweden’s webbplats hittar du mer kunskap och inspiration som kan ge idéer till spetsig marknadsföring och hur du som företag kan rikta utbudet till svenska och internationella besökare.
Svensk Handel har genom åren presenterat ett antal rapporter på ämnet Shoppingturism. Stora delar är fortfarande aktuella. Kika gärna igenom dessa för fler insikter som kan vara till nytta.