Så skyddar du ditt företag från bedragare i sommar

Sommar och semester stundar och när den ordinarie personalen är på semester saknas ibland den erfarenhet, rutiner och magkänsla om hur krav och önskemål från leverantörer och kollegor bör hanteras. Svensk Handel har tagit fram en checklista med bra saker att tänka på och förebygga med.
Nyhet 2023-05-22
Dela den här sidan

Plötsligt dimper det ner en faktura på något som inte alls är beställt eller levererat. Eller så ringer en säljare och försöker hävda att ni har ingått ett avtal. Den här typen av samtal kan bli mycket påfrestande för den utsatta. Då ska man tänka på att aldrig ge bedragaren chansen att hävda att ett avtal har slutits och får ni en faktura som inte känns helt rätt – bestrid den alltid! I första hand via mejl till företaget. Det räcker inte att bara att ignorera den falska fakturan, du måste agera. Dokumentera allt, när fakturan inkommit, när och hur du bestridit den etc. Slutligen bör du alltid göra en polisanmälan.

Några tips som kan minimera bedrägeririsken inför sommarens ledighet

Varningslistan varnar för bluffakturor, företag med oseriösa försäljningsmetoder och för erbjudanden eller utskick som kan uppfattas som vilseledande. Uppdateras löpande i appen Säkerhetscenter och på webben.