Se över ditt företags SNI-kod – ny version lanseras 2025

SNI används för att klassificera företag och arbetsställen i olika branscher utifrån vilken verksamhet som bedrivs. Alla företag ska ha en femsiffrig SNI-kod som ska registreras i samband med att företaget startas.
Här får du svar på vad det innebär för ditt företag, vad du behöver göra och vad som händer om du inte själv gör ett aktivt val.
Hur påverkas mitt företag?
- Vissa företag får en ny kod men med samma innehåll som idag. Dessa företag behöver inte göra någon åtgärd.
- För många företag delas SNI-koden upp vilket innebär att delar av innehållet flyttas till andra koder.
- Information om vilka SNI-koder som förändras kommer att publiceras på Statistikmyndighetens SCB:s webbplats. Där kommer även information om SNI-omläggningen att publiceras löpande och mer information kommer också att finnas i den e-tjänst på verksamt.se som lanseras i början av 2025.
Vad behöver jag göra nu?
Börja med att se över företagets nuvarande SNI 2007-kod, uppdatera den om den är felaktig. Den koden avgör om du behöver välja en ny kod 2025. Länk: F-skatt, moms, arbetsgivare och SNI - verksamt.se
Vad händer om jag inte gör något aktivt val?
Om du inte väljer ny kod behöver SCB göra valet åt dig. Till detta kommer SCB att använda företagens verksamhetsbeskrivningar hos Bolagsverket och företagens årsredovisningar. Här finns dock en risk att det kan bli en kod som inte motsvarar verksamheten i ditt företag.
Fördelar med att säkerställa rätt SNI-kod
- Med rätt SNI-kod får du tillgång till relevant och branschspecifik information från till exempel Skatteverket när det kommer till regelförändringar och automatiseringsutveckling.
- Om upplysningsföretag gör branschvisa kreditrankningar, påverkas företagets kreditrankning och möjligheten att företaget försäkras på en korrekt nivå ökar.
- Företagets synlighet ökar. En del upplysningstjänster erbjuder möjlighet att filtrera fram företag inom en specifik bransch med hjälp av SNI-koder.
- Företag kan också delta i undersökningar och svara på frågor från exempelvis SCB, företag och myndigheter som gör analyser om den aktuella branschen.