Fler handlar under Singles Day

Den 11 november uppmärksammas Singles Day runt om i världen. Även om högtiden inte har samma genomslag i Sverige som i exempelvis Kina, där högtiden har sitt ursprung, ökar intresset både bland handelsföretag och konsumenter.   
Nyhet I går
Dela den här sidan

Enligt Svensk Handels undersökning planerar 13 procent av svenskarna att handla under årets Singles Day. Det är en ökning med fyra procentenheter jämfört med 2023. Det är framför allt unga under 25 år som planerar att fira dagen och drygt var femte person i åldersgruppen 18-24 uppger att de kommer att köpa något.   

Fler handlare anser att högtiden är viktig för försäljningen  

Singles Day är än så länge inte är lika stort i Sverige som i andra länder men allt fler handelsföretag anser att högtiden har betydelse för försäljningen. 10 procent av dagligvaruhandlarna och 5 procent av sällanköpsvaruhandlarna anser att dagen är viktig för försäljningen.   

Trots den ökade betydelsen är andelen handelsföretag som planerar särskilda kampanjer i samband med dagen den lägsta sedan mätningen startade. 17 procent av dagligvaruhandlarna och 9 procent av sällanköpsvaruhandlarna uppger att de kommer att genomföra kampanjer i samband med årets Singles Day.   

Från studentinitiativ till global shoppingdag  

Singles Day har sitt ursprung i Kina och begreppet myntades år 1993 av fyra studenter vid Nanjing University som ville förändra de negativa associationerna med att vara singel. Budskapet spred sig och Singles Day är idag en del av den kinesiska kulturen. Utanför Kina förknippas Singles Day ofta med fördelaktiga erbjudanden från butiker och har kommit att bli den största online-shoppingdagen i världen. Efter att högtiden 2009 omvandlades till en kommersiell högtid av Alibabas grundare Jack Ma slog Alibaba försäljningsrekord varje år fram till 2021, för att därefter nå en platå om nära 85 miljarder dollar.   

Om undersökningen  

Konsumentundersökningen genomfördes som en webbenkät där 1 000 personer i Sverige mellan 18 och 80 år deltog. Enkäten stratifieras med avseende på kön, ålder och geografi och genomfördes oktober 2025.