Allvar och framtidsspaningar präglade Nordic Retail Summit 2025 

Nordic Retail Summit 2025 blev en succé. Under en fartfylld heldag diskuterade några av handelns för stunden viktigaste frågor. Det blev samtal som bland annat rörde krig i vårt närområde, framtidens konsumenter och hur framtidens städer egentligen kommer att se ut. 
Nyhet I går
Dela den här sidan

De människor som är intresserade av handelsbranschen hade en diger lista av föreläsningar och diskussioner att ta del av. Under dagen anordnas inte mindre än tio pass på scenen, där såväl ledande företrädare från politiken, exempelvis Benjamin Dousa, medverkade. Men NRS hade inte varit den naturliga mötesplatsen om det inte också fanns starka företrädare från handeln på plats.  

Några som deltog i diskussionerna på scen var bland annat Monika Magnusson, vd på Apotek Hjärtat, Ingvar Larsson, vd på MQ Marqet, Nina Jönson, vd för ICA Gruppen och ordförande i Svensk Handel, Ayad Al-Saffar, ägare och vd för Åhléns, Sandra Gadd, vd för Kjell & Company Group samt Daniel Löfkvist, COO och vice vd på Stadium. 

Under dagen anordnas också flertalet keynotes, där Johan Davidson, statssekreterare hos infrastruktur- och bostadsministern pratade om regeringens nya strategi för levande och trygga städer. Därefter tog Hannes Hasselrot, vd på NK, vid och pratade om deras vision för framtidens städer, och hur man på bästa sätt kan locka nästa generations konsumenter.  

Ett liknande tema talade även PM Nilsson, vd på Timbro om, där ett särskilt fokus kretsade kring hur viktigt samspelet mellan handeln och staden faktiskt är för att forma framtidens samhällen. Även Stefan Palm, vd på Lager 157 levererade en slagkraftig keynote kring hans syn på ledarskap, drivkrafter samt lärdomar.  

Givet att en stor del av dagen kretsade kring handelns utmaningar var diskussionen om kinesiska onlineplattformar given. I en nordisk panel, där Dansk Ervervh, Virke och Svensk Handel medverkade, diskuterades om vilka utmaningar den osunda konkurrensen medför för företagen, men det framkom också tydligt hur starkt det nordiska samarbetet faktiskt är, och hur viktigt det blir framöver.  

Nordic Retail Summit är så mycket mer än bara passen på scenen. Minst lika viktiga, och kanske ännu mer givande, är de möten som äger rum under dagen. Under såväl mingel som lunch skapades nya bekantskaper, och vem vet, kanske också nya affärspartners? 

Programmet avslutades med att det äntligen hade blivit dags att avslöja vinnaren av Sveriges Bästa Handelskommun. Det är ett speciellt pris, givet att det är första gången det delas ut. Vid prisceremonin tillkännagav Maud Olofsson, jurygruppens ordförande att Falkenberg utsetts till Sveriges bästa handelskommun 2025! Det blev ett passande avslut på en innehållsrik och givande dag, där beslutsfattare, handelsföretag och innovatörer samlades. 

Hade du inte möjlighet att vara på plats vid Nordic Retail Summit? Ingen fara! På svenskhandel.se och i våra sociala medier kommer höjdpunkterna från dagen att publiceras. Håll utkik!