Svensk Handel uppmanar Konsumentverket att agera mot Temu och Shein

Av denna anledning skickades ett brev till Konsumentverkets Generaldirektör och konsumentombudsman Cecilia Tisell. Svensk Handel har i kontakt med systerorganisationer i Europa uppmärksammats på att Temu och Shein agerat i strid med harmoniserad konsumentskyddslagstiftning på marknader inom EU.
Krasst innebär detta att det finns risk för att även svenska konsumenter drabbats, givet att såväl Shein som Temu fortsätter att ta marknadsandelar.
Svensk Handel ser allvarligt på det faktum att konkurrens idag inte kan sägas ske på lika villkor. Att stora e-handelsföretag från tredje land, i detta fall Kina, tillåts agera som om reglerna inte gäller för dem skadar den svenska handeln och dess konkurrenskraft. I förlängningen riskeras både svenska arbetstillfällen och skatteintäkter.
Därutöver är det problematiskt utifrån ett konsumentperspektiv, då många av de produkter som säljs på ovan nämnda marknadsplatser knappast kan anses leva upp till de krav på produktsäkerhet som fastställts inom EU.
Logga in
Logga in eller skapa konto för att ladda ner materialet.
Bilaga Joint Complaint Temu Shein