Tillgänglighetsdirektivet – så anpassar du din verksamhet

Driver du ett företag inom EU med fler än tio anställda? Innan den 28 juni 2025, behöver du anpassa din verksamhet efter tillgänglighetsdirektivet. Svensk Handel har satt samman en checklista med 5 konkreta punkter.
Nyhet 2024-04-03
Dela den här sidan

Det europeiska tillgänglighetsdirektivet (EAA) trädde i kraft 2019 och syftar till att bygga bort digitala hinder som tidigare funnits för personer med funktionsnedsättning. Den 25 juni 2025 är det dags att säkerställa genomförandet i samtliga länder inom EU.

Inkluderingen ger ditt företag fördelar

135 miljoner människor i världen har någon form av funktionsnedsättning. Inkluderingen som sker genom direktivets krav att tillgänglighetsanpassa produkter och tjänster, gynnar företagen i form av en bredare målgrupp och kundbas. De standardiserade tillgänglighetslagarna över hela EU, underlättar också gränsöverskridande handel.

Vad och vilka omfattas?

En hel rad av produkter och tjänster kommer att påverkas av tillgänglighetsdirektivet inklusive datorer, webbshoppar, banktjänster och transporttjänster. För företag med digital närvaro gäller det därför att anpassa webbplatser och digitala plattformar enligt riktlinjerna, att utforma produkter med tillgänglighet i åtanke, utbilda personal och genomföra regelbundna revisioner. Om tillgänglighetskraven inte uppfylls i linje med direktivet riskerar företag böter.

Direktivet gäller alla företag i EU, med undantag för de som har färre än tio anställda.

Fem viktiga steg i förberedelserna:

  • Produkter måste utformas med tanke på tillgänglighet, exempelvis genom ljudstödjande transaktioner för synskadade.

  • Oavsett om det gäller banktjänster online eller transporttjänster måste dessa vara tillgängliga för alla. Detta inkluderar appar och andra digitala plattformar som används för att få åtkomst till företagets tjänster.

  • Personalen bör utbildas i bästa praxis för webbtillgänglighet, som också bör vara en integrerad del av företagskulturen.

  • Genomför regelbundna revisioner, kvartals- eller årsvis, för att säkerställa att ditt företag håller sig aktuellt med de senaste riktlinjerna och för kontinuerlig förbättring.

  • Periodiska granskningar kan komma att ske av tillsynsmyndigheten för att säkerställa att företaget uppfyller tillgänglighetskraven. I händelse av en granskning behöver företaget rapportera företagets åtgärder för tillgänglighet.

 

Ladda ner

Tips på förbättrad tillgänglighet i din butik

Kontakta våra experter
Martina Elfgren
Enhetschef Internationell handel, Head of office för Brysselkontoret
Johan Hetting
Näringspolitisk expert