
Hur kan man ta marknadsandelar i tider av ekonomisk oro och kan det till och med gynna bolagets position? Om bland annat detta pratade företrädarna för två av Sveriges mest framgångsrika e-handelsföretag under ett samtal på D-Congress
D-Congressveteranerna Sandra Gadd, CFO för Boozt och Paul Fischbein, vd för Revolution Race äntrade scenen på D-Congress för att prata tillväxt och lönsamhet, strax innan Jason ”Timbuktu” Diakité rundade av två fullspäckade och inspirerande dagar i Göteborg.
Boozt omsatte 6,7 miljarder under 2022 och har drygt 400 anställda. Företaget verkar uteslutande i Norden. Revolution Race 1,5 miljard, har 130 anställda varav de flesta i Borås, finns på 18 marknader och 90% av försäljningen sker utanför Sverige. Förra året ökade de sin tillväxt med 44% i Tyskland, Österrike och Schweiz. Målsättningen är ambitiös; att bli världens mest rekommenderade Outdoormärke. Två bolag som växer och ökar sin lönsamhet, även i tider då det blåser står de stadigt. Hur gör de och vad är nycklarna?
Här kommer en sammanfattande checklista av deras insikter:
- Se till att ha rimliga marginaler och en god kostnadsstruktur.
- Ha ständigt bra koll på din affärsmodell och balansräkningen. Bäddar man bra är man inte lika beroende av kapitalmarknaden.
- Ha kontroll på lager och kassaflöde.
- Ha fokus på lönsamhet från start. Du måste kunna tjäna pengar på varje produkt. Skruva sortimentet hela tiden och våga välja bort det som inte funkar.
- Gå till jobbet varje dag och gör det du gör lite, lite bättre hela tiden.
- Se till att ha nöjda kunder, vårda de du har – det kostar mindre än att enbart fokusera på att skaffa nya.