3 av 10 handlade second hand i oktober
Samtidigt visar helårsutfallet fortsatt en svagare trend. Mellan januari och oktober har svenskarna handlat begagnat för 13,3 miljarder kronor, en minskning med 5 procent jämfört med motsvarande period förra året.
–Det är inte intresset för second hand som sviktar utan det är årets första månader som drar ner helheten. Under hösten ligger köpfrekvensen till och med något högre än i fjol. Det visar hur stark second hand-trenden är, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Second hand-försäljningen störst online
E-handelns andel av second hand-försäljningen sjönk något, från 75 procent i september till 71 procent i oktober. Samtidigt ökade försäljningen online i jämförelse med samma period 2024. Jämfört med oktober förra året steg den med drygt 5 procent, till 939 miljoner kronor. Hittills i år har second hand-handeln på nätet nått 9,2 miljarder kronor, vilket innebär en tillväxt på cirka 1 procent.
Den fysiska second hand-handeln har haft det betydligt tuffare och backat med drygt 16 procent hittills i år.
Mode populäraste kategorin att handla second hand
Mode är fortsatt den kategori som flest väljer att handla second hand inom. 5 av 10 av de som handlat second hand i oktober uppger att de handlat mode. Försäljningen ökade med nära 11 procent och landade på 451 miljoner kronor. Det är femte månaden i rad med tillväxt, och hittills i år har second hand-mode vuxit med 7,3 procent till totalt 4,2 miljarder kronor.
–Second hand är inte längre ett sidospår i handeln, utan en naturlig del av svenskarnas shoppingvanor. Mode har blivit motorn i den cirkulära handeln och utvecklingen visar tydligt hur konsumenterna värderar såväl pris som hållbarhet när de handlar. Därför är det än viktigare att regeringen nu gör slag i saken, och sänker momsen på second hand, det finns ingenting att vänta på, säger Maria Mikkonen.
Senaste pressreleaser





