Begagnat för 1,3 miljarder kronor i oktober

Tre av tio konsumenter uppger att de köpt något begagnat under månaden, och av dessa valde hälften att handla mode, vilket gjorde kläder till den mest populära kategorin. Omsättningen för begagnat mode landade på 407 miljoner kronor, vilket är en ökning med 11 procent från september och över 30 procent sedan augusti.
– Vi ser hur intresset av att handla mode begagnat växer kontinuerligt. Samtidigt ser vi att det milda höstvädret i oktober sannolikt dämpat efterfrågan på vinterkläder. När vi nu fått den första snön tror vi att vi kan se en hyfsad försäljning även nästa månad, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Försäljningen i oktober var i stort sett oförändrad jämfört med september, även om fler konsumenter handlade begagnat. Det indikerar att de som handlade gjorde det för något lägre belopp än tidigare månader. Majoriteten av second hand-försäljningen sker fortfarande online, som stod för knappt 70 procent av omsättningen, motsvarande cirka 900 miljoner kronor.
– Konsumenternas intresse för second hand växer, och svenska företag har stora möjligheter att möta detta genom innovativa lösningar, både digitalt och i fysiska butiker. Men en utmaning är att finna långsiktig lönsamhet i begagnatsegmentet, säger Maria Mikkonen.
Inför julhandeln förväntas nyförsäljningen dominera, men även second hand-marknaden lockar julklappsköpare. Heminredning och mode, populära kategorier under julhandeln, förväntas spela en viktig roll för begagnathandeln under kommande månader.
– Att köpa julklappar second hand blir allt vanligare. Förra året såg vi hur var fjärde konsument planerade att köpa någon julklapp begagnat, och givet trenden vi noterat under året tror vi inte att det kommer bli färre i år, snarare tvärtom, säger Maria Mikkonen.
Senaste pressreleaser



