För stärkt konkurrenskraft och tillväxt – Svensk Handels presenterar ny EU-agenda

För att Svensk Handel ska kunna vara ännu mer pådrivande och bevaka medlemmarnas intressen lanseras därför i dag en EU-agenda, som omfattar frågor av central karaktär för svenska handelsföretag.
– Svensk Handel kommer fortsätta att bedriva ett intensivt arbete för att säkerställa rättvisa spelregler, än mer regelförenkling, samt att steg tas i rätt riktning avseende digitalisering och arbetet med den gröna omställningen. Agendan vi lanserar i dag är en viktig pusselbit i detta arbete, säger Martin Kits, chef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.
Fem övergripande teman utgör agendan
Svensk Handel ska vara en stark röst i EU-debatten. I ekonomiskt avseende är EU den viktigaste handelsplatsen för svenska företag. Tre fjärdedelar av de svenska företagens handel sker med EU:s övriga medlemsländer på en marknad som omfattar 23 miljoner företag och som sysselsätter 128 miljoner människor.
– Denna agenda är i allra högsta grad ett levande dokument, som kontinuerligt kommer att uppdateras. Dels utifrån när nya förslag till EU-lagar och regler presenteras, dels utifrån den kontinuerliga dialog vi för med Svensk Handels medlemsföretag. Agendan är tveklöst ett viktigt komplement till de samtal vi för med politiker och tjänstemän från våra kontor i Sverige och Bryssel, säger Martina Elfgren, enhetschef för Internationell handel på Svensk Handel.
Svensk Handel driver varje dag handelns frågor i Sverige samt på plats i Bryssel. Läs mer om detta arbete på Svensk Handels hemsida.
Senaste pressreleaser



