Försäljningen av kläder lyfte i december

Starka försäljningssiffror på nätet var en bidragande orsak till uppgången för klädhandeln. Tillväxten landade där på 35,8 procent. Det faktum att Cyber Monday inföll i december i stället för november är en viktig förklaring.
December 2024-2023 |
December 2024-2022 |
|
Kläder |
6,4% |
4,9% |
Skor |
-6,1% |
-0,1% |
– Decemberhandeln är den viktigaste försäljningsperioden för modehandeln och uppgången för klädhandeln är givetvis glädjande. Vi har en lång och tuff period bakom oss där hushållen hållit hårt i plånboken. Förhoppningsvis gör ränte- och skattesänkningar att konsumtionen i modehandeln tar fart, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Försäljningen av skor fick ett betydligt trögare slut på året och backade med 6,1 procent i december.
– Tyvärr ser vi att skoförsäljningen fortsätter att backa, vilket är ett uttryck för att stora delar av handeln har det fortsatt tufft. Vädret påverkar skohandeln mer än många andra branscher. Snön nådde stora delar av landet först i slutet av december, vilket ger hopp om starkare siffror i januari, säger Sofia Larsen.
Trots att klädförsäljningen ökade under december står det klart att 2024 varit ett tufft år för modehandeln som helhet. Branschen har kämpat med höga kostnader, svag köpkraft och en allmänt osäker ekonomisk situation. Dessutom utsätts svenska modehandlare för en allt hårdare illojal konkurrens från kinesiska onlinegiganter som Temu och Shein.
– Vi ställer stort hopp till att konsumtionen tar fart under 2025. Med förbättrade ekonomiska förutsättningar för hushållen kan vi få den nystart som handeln behöver. Det är konsumtion som kommer att ta Sverige ur lågkonjunkturen, säger Sofia Larsen.