Framtidstron inom dagligvaruhandeln stärks
Dagligvaruhandelns framtidsindikator steg med 1,3 enheter till 100,2. Det innebär att delbranschen åter visar en sammantagen positiv framtidstro. Bortsett från november 2024 har framtidsindikatorn inte legat över det neutrala värdet 100 sedan slutet av 2021. Framför allt stärktes tron på försäljningen. Försäljningsindikatorn ökade med 4,2 enheter till 112,4, vilket är den högsta nivån sedan sommaren 2021. Samtidigt sjönk förväntningarna vad gäller antal anställda och synen på lönsamheten.
– Det är glädjande att dagligvaruhandeln ser ljusare på framtiden. Det visar att delar av handeln börjar återhämta sig efter en lång period av osäkerhet. Även om man fortfarande är försiktig i sina bedömningar finns det små ljusglimtar. Inför julhandeln, en av årets viktigaste perioder, finns goda möjligheter till ett välbehövligt lyft i försäljningen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Sällanköpsvaruhandeln fortsatt avvaktande
Inom sällanköpsvaruhandeln var framtidssynen oförändrad från föregående månad och framtidsindikatorn låg på 94,9 för andra månaden i rad. Förväntningarna på både försäljning och sysselsättning stärktes däremot något, medan synen på lönsamheten försvagades.
Sänkta förväntningar inom partihandeln efter en stark förbättring i oktober
Partihandelns framtidsindikator föll till 97,9 från 99,5 i oktobermätningen. Det var framför allt förväntningarna på försäljningen som minskade, men även bedömningarna kring sysselsättning och lönsamhet försvagades.
– Handeln befinner sig i ett läge där bättre ekonomiska förutsättningar börjar märkas men utvecklingen går långsamt. Räntesänkningar och lägre inflation gör skillnad men ännu inte tillräckligt mycket för att skapa en bredare optimism i branschen, säger Sofia Larsen.





