Halloween väntas slå nytt försäljningsrekord

Färre svenskar planerar att fira Halloween i år, men de som gör det spenderar mer pengar än tidigare. Enligt en ny undersökning väntas Halloween generera en försäljning på omkring 1,9 miljarder kronor, en ökning med 20 procent jämfört med 2024.
Pressmeddelande 2025-10-27
Halloween har blivit en viktig högtid för handeln.

– Halloween har etablerat sig som en viktig konsumtionshögtid i Sverige. Även om färre planerar att fira i år är engagemanget fortsatt starkt. I ett ekonomiskt läge där många hushåll är mer försiktiga med sina utgifter visar det här att människor gärna prioriterar högtider. Därutöver ser de ekonomiska framtidsutsikterna något ljusare ut nu, vilket kan innebära att vi unnar oss lite extra, säger Brill Ivarsson, gåvoexpert på Svensk Handel. 

Barnfamiljer firar mest 

Sex av tio svenskar planerar att uppmärksamma Halloween i år. Det är en liten minskning från förra årets rekordnivå på 64 procent. Framför allt är det barnfamiljer som håller traditionen vid liv, 82 procent av hushållen med barn firar, jämfört med 50 procent bland hushåll utan barn. 

Fler väljer godis än bus

Godis är, precis som tidigare år, det vanligaste att inhandla inför Halloween. Bland dem som handlar godis uppger 64 procent att de köper lite extra för att ha hemma till barn som går "bus eller godis", medan drygt var femte inte gör det – ett riskabelt val för den som vill undvika bus.

För första gången är det i lågprisbutiker som flest planerar att handla sina Halloween-varor i, 54 procent, tätt följt av livsmedelsbutiker på 53 procent. Även inköp inom e-handeln, varuhus, klädbutiker och second hand ökar i popularitet inför årets Halloweenfirande.   

Ökad konsumtion trots färre firare 

Trots att något färre firar i år ökar de planerade utgifterna. Störst ökning syns bland personer i åldern 25 till 56 år. Den totala konsumtionen väntas därmed stiga till 1,9 miljarder kronor, jämfört med 1,6 miljarder i fjol. Det blir därmed det tredje året i rad med ökad försäljning kopplad till Halloween.

Halloweens betydelse för handeln ökar också. 35 procent av dagligvaruhandlarna och 17 procent av sällanköpshandlarna ser högtiden som viktig för försäljningen vilket är en uppgång från förra året. Andelen som planerar särskilda kampanjer minskar något, men ligger kvar på en hög nivå inom dagligvaruhandeln.

– Högtider som Halloween spelar en viktig roll för att driva försäljning och skapa rörelse i handeln. Att både dagligvaru- och sällanköpshandeln ser en ökad betydelse visar att Halloween i år, och även fortsättningsvis, kommer att förbli en viktig handelshögtid, både vad gäller godis men också andra gåvor säger Brill Ivarsson.

Årets Halloweenfirande väntas alltså bli en ljuspunkt för handeln. Godis, pumpor och allt annat som hör till Halloween ser ut att bidra till att årets försäljningssiffror blir skrämmande bra. 

Kontakt