Handelskartan – så handlar Sverige

För att förtydliga handelns betydelse och underlätta i planeringen av framtidens hållbara städer både nationellt, regionalt och lokalt tar Svensk Handel nu fram ny statistik om var kunderna väljer att handla i Sverige.
Pressmeddelande 2025-05-22
SH-logga-ljusgrå-ny

Statistiken kommer att redovisas för stadskärnor, köpcentrum utanför stadskärnan och externa handelsplatser, för storstäder, större, medelstora och mindre städer. 

– I stort sett alla kommuner brottas med frågan om handelns utveckling och påverkan i staden. Vi vill därför bidra med ett faktaunderlag för en balanserad diskussion. Olika handelsplatser har olika syften och med fakta och rätt planering skapas synergieffekter som gör handeln mer attraktiv för stadens invånare och besökare, säger Elisabet Elmsäter Vegsö, näringspolitisk expert på Svensk Handel.

Syftet med statistiken är att öka kunskapen om vart vi handlar, samt vad olika handelsplatser kan ge för effekt i Sveriges kommuner. Statistiken kommer även lägligt utifrån regeringens nyligen presenterade strategi för levande och trygga städer.  

– Det är mycket glädjande att regeringen nu sätter ett tydligt fokus på stadsutveckling och den tillhörande politiken, där handelns roll så tydligt lyfts fram. Statistiken vi tar fram kommer att vara ett grundläggande verktyg, som både kan bidra till att förverkliga regeringens ambitioner, samt stärka Handelslandet Sverige, säger Elisabet Elmsäter Vegsö.

För att kunna redovisa handelns fördelning i kommunerna har Svensk Handel tagit över och vidareutvecklat Cityindex som tidigare presenterades av Fastighetsägarna. Denna statistik integreras i underlaget. Kommuner som tidigare har haft egna lokala Cityindex rapporter kommer även framöver kunna beställa motsvarande rapport under nytt namn.

Den nya statistiken produceras av HUI och lanseras under hösten. Vill du vara först med att ta del av materialet? Kontakta press@svenskhandel.se.

Kontakt