Högre köpesummor lyfter e-handeln

September månads ökning innebär att e-handelns omsättning under tredje kvartalet 2025 uppskattas ha växt med 13 procent jämfört med samma period förra året. Det är en tydlig vändpunkt efter årets två första kvartal, som båda visade negativ omsättningstillväxt. Efter en svag vår och en särskilt tung majmånad lyfte försäljningen rejält i juli, augusti och september.
– Efter en tuff start på året ser vi äntligen hur e-handeln får vind i seglen igen. Hushållens ekonomi har ljusnat något. Lägre räntor och dämpad inflation har gett bättre köpkraft och ökat framtidstron hos både konsumenter och handlare. Kombinationen av stärkt köpkraft och nyvunnet självförtroende hos kunderna har lett till en tydlig återhämtning för e-handeln under sensommaren och början av hösten, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Den goda omsättningstillväxten de senaste månaderna jämfört med fjolåret beror inte främst på att fler e-handlar – andelen e-handelskonsumenter ligger kvar på samma höga nivåer som förra året – utan på att de som handlar på nätet i snitt nu spenderar mer per köp.
– Det är tydligt att e-handelsföretagen nu märker av en efterlängtad medvind efter vårens motgångar. Konsumenterna vågar återigen satsa på köp som de kanske avvaktade med tidigare under året, vilket är en välbehövlig revansch för branschen. Vi går in i årets viktigaste kvartal med en helt annan energi och optimism än för bara ett halvår sedan, säger Per Ljungberg.