Industrin har satt märket: ”Smärtsamt hög nivå för handeln”

– Vi tvingas konstatera att nivån på märket är smärtsamt hög för handeln. Lågkonjunkturen har hittills inneburit en treårig konsumtionskris med minskad försäljning samtidigt som kostnaderna ökat, och den är inte över. Vi ser också hur antalet konkurser och varsel ökar i snabb takt. Det kommer att bli extremt tufft för många företag i handeln att klara av de ökade kostnaderna, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Avtalsvärdet är 3,4 procent första året och 3 procent år två. Nu fortsätter Svensk Handel förhandlingarna om nya kollektivavtal i handeln.
– Märkets normerande och stabiliserande roll på arbetsmarknaden är helt central. I tuffa ekonomiska tider blir dess betydelse särskilt viktig. Nu har vi en total kostnadsram att förhålla oss till i de fortsatta förhandlingarna om nya avtal inom handeln. Även om det är smärtsamt kommer vi att värna märket, säger Sofia Larsen.
Senaste pressreleaser



